Modellen Polestar 2 har sålt under förväntan och produktionen av flaggskeppet Polestar 3 har kommit igång men är försenad. Arkivbild.
Modellen Polestar 2 har sålt under förväntan och produktionen av flaggskeppet Polestar 3 har kommit igång men är försenad. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Småspararfavoriten Polestar i kris – "bra produkt"

Elbilstillverkaren Polestar hotas av avnotering på Wall Street och kämpar med leveransproblem. Men det kan vända, tror fordonsanalytikern Hampus Engellau.
– Det är en bra produkt, säger han.

ANNONS

Krisen växer för Göteborgsbaserade Polestar.

Aktien – som ägs av tiotusentals svenskar – har sedan börsnoteringen i USA 2022 rasat över 90 procent.

Just nu handlas den för under 1 dollar, vilket enligt börsoperatören Nasdaqs regler kan leda till avnotering om det fortsätter.

Bolaget fick i mitten av maj dessutom en varning av Nasdaq, då rapporten för helåret 2023 och som en följd även årets första kvartalsrapport är försenade på grund av redovisningsfel.

Haltande produktion

Finansiellt pressas elbilstillverkaren av att lanseringen av nya bilmodeller slukar pengar och att produktionstakten haltar.

Storägaren Volvo Cars gav i februari besked om att minska sitt ägande från 49,5 till 18 procent. Båda företagen har kinesiska Geely i ägarstrukturen.

ANNONS

– Polestars problem fick påverkan på Volvos värdering. För Geelys del fanns det även ett intresse att separera de två bolagen eftersom det är bättre för Geely att betala direkt för Polestar än via Volvo, säger Hampus Engellau på Handelsbanken.

Polestar – som sålde cirka 55 000 bilar i fjol, under ursprunglig prognos – har justerat ned sin plan om en årlig försäljning på 290 000 bilar 2025 till runt 160 000.

Produktionen av flaggskeppsmodellen Polestar 3 är försenad på grund av ett mjukvarufel.

– Det har gått trögare än vad man räknat med, säger Hampus Engellau.

"Bra förutsättningar"

Generellt sett är det en tuff tid i elbilsbranschen med inbromsad tillväxt i Europa.

– Kombinationen av hög ränta, lite svagare konsumentförtroende och att elbilen fortfarande är en biprodukt har gjort att tillväxten klingat av.

Kan Polestar vända det här?

– Jag gillar bolaget och jag gillar produkten. Även om det är kinesiska ägare är det i grund och botten ett skandinaviskt bolag, och en ny aktör i det rena elbilssegmentet. De har bra förutsättningar. Särskilt om de kan befinna sig i ett premiumsegment med lägre volymer, säger Hampus Engellau.

Jobbar på förtroendet

Mycket hänger på om Geely ger Polestar uthållighet, enligt honom.

– Det krävs staying power.

Polestars styrelseordförande Håkan Samuelsson säger till Dagens industri att bolaget jobbar på att få ut de försenade rapporterna och att "återfå förtroendet" bland investerarna.

ANNONS

– Men ännu viktigare för investerarna och för bolagets förtroende är att vi kommer igång med de nya bilarna och får ut dem på marknaden. Och det är vi på gång med.

ANNONS