Stena seglar vidare

ANNONS
|

Bränslepriset är på väg upp, fabriker läggs ner och fraktordarna minskar samtidigt som lågprisflygbolagen pressar sina priser. Å andra sidan vill EU flytta mer trafik till havs och Stena Lines färjetrafik tar marknadsandelar från flygtrafiken, undantaget i England och Irland där lågprisflygen har sin högborg

Varför ta färjan nuförtiden när du kan ta lågprisflyget till fler destinationer, snabbare och billigare?

- Det kan du inte under högsäsong. De har försämrats, du måste betala bagage, stå i kö och hoppas på att bli ombordsläppt. Vi satsar i motsatt riktning, på kvalitet.

Nu satsar rederiet på paketresor där man förhandlat till sig billiga hotellövernattningar och fria entréer på nöjesparker för resenärerna.

ANNONS

Förra året köptes semesterbolaget Sembo upp och de tre, fyra senaste veckorna har antalet bokningarna ökat, delvis till följd av intensiv tv-reklam och prognoser om fler bilsemestrar i finanskrisens spår.

2008 tappade Stena Line 20 procent av omsättningen på fraktsidan och 5 procent färre passagerare klev ombord. I tuffa tider lyder devisen att satsa sig ur krisen.

1999 förlorade rederiet en miljard över en natt när taxfree-försäljningen drogs in genom ett EU-beslut. Då investerade företaget genom att ge Stena Line en nödvändig ansiktslyftning med ombyggda och mer moderna båtar samtidigt som personalstyrkan skars ned.

Fortfarande är barnfamiljer den stora målgruppen. Några partykryssningar kommer inte bli huvudverksamhet.

- Taxfree-stöket är borta. Det är vi glada för, säger Gunnar Blomdahl.

Förra året gjorde Stena Line ett resultat på 272 miljoner. Nästa år räknar man med vinst, samtidigt som nedskärningsfrågan kvarstår.

- Det kan det bli. Det beror på vad som händer, lägger industrier ner märks det snabbt på fraktsidan. Men vi har inget planerat.

Redan Innan lågkonjunkturen nådde västkusten var miljöfrågan här liksom på de flesta andra platser en större angelägenhet. En välfylld båt är oerhört miljövänlig samtidigt som en tom inte är det, menar Gunnar Blomdahl.

Stenas miljömål inkluderar minskade utsläpp till luft och vatten och att fler båtar ska el-anslutas på land. Idag får tre av åtta båtar vid Stenaterminalen i Göteborg sin ström från land.

ANNONS

Just Stenaterminalen är ett omdebatterat ämne som inte har sin självklara plats i stadsplanerarnas - eller alla Göteborgares, skiss över staden.

- Vi har investerat jättemycket i våra hamnanläggningar och har svårt att se att det skulle fungera att flytta. Många tycker att de fungerar bra och vi har satsat mycket på designen, säger Gunnar Blomdahl.

Under Match Race-veckan håller han och kollegorna till på Marstrand, en marknadsföringsstrategi mer effektiv än de traditionella, enligt honom själv. Häromdagen blev det sponsorsegling med Linda Rahm.

- Jag skötte förseglet. Det var stenhårt, jag var helt slut efteråt. Men det var en kul och actionfylld segling.

Stena Line

ANNONS