Tjänstemän och konsulter drabbas

ANNONS
|

Vad är din kommentar till resultatet?

- Å ena sidan är vinsten betydligt lägre än vad analytikerna väntat sig – 1704 miljoner kronor mot förväntade 2864 miljoner.

- Å andra sidan har tecknen funnits där: koncernen har uppdaterat hela sitt lastbilsprogram, vilket lett till högre kostnader. Dessutom är marknaden svag både på buss- och anläggningssidan, och det är här det största fallet ligger både vad gäller omsättning och vinst.

- Till det kommer kronkursen. I rapporten framgår att lönsamheten dras ned med drygt en miljard kronor på grund av ofördelaktiga valutakurser och högre kostnader för forskning och utveckling.

Vad innebär det här för Göteborg?

ANNONS

- Som GP tidigare berättat genomför Volvokoncernen ett stort sparpaket, som från och med slutet av 2015 ska ge besparingar på 4 miljarder kronor årligen.

- I förra veckan blev det känt att det för Göteborgs del innebär att två produktionslinor blir en i lastbilsfabriken i Tuve. Samt att montering av hyttinredning flyttas från Umeå till Göteborg.

- Nytt för i dag är att man specificerar det som kommer att ge störst besparing – nämligen hur många personer som kommer att drabbas: omkring 2000 anställda och konsulter på tjänstemannasidan. Hur många av dem som sitter i Göteborg framgår inte. Men eftersom Sverige är ett av de länder där AB Volvo har flest anställda kan vi räkna med att personal här kommer att drabbas.

Hur allvarligt är det?

- På kort sikt är det förstås tufft. Inte minst för de personer som förlorar jobbet när koncernen sparar. I Umeå, där man tappar monteringen av hyttinredning talar man om att 500-600 personer kommer att bli av med jobbet.- På längre sikt är det en kombination av flera saker som påverkar utvecklingen. Som till exempel: AB Volvo har lagt ned stora investeringar i de nya lastbilsmodeller som nu nått marknaden. Nu handlar det om att få avsättning för dem.

ANNONS

- Viktigt är också hur Volvokoncernen klarar av att växa på den asiatiska marknaden – tillverkningen av en tung lastbil avsedd för tillväxtmarknaderna, UD Quester, är igång i Thailand. Och i slutet av året väntas besked från kinesiska myndigheter om avtalet med Dongfeng går igenom. Ett avtal som Volvkoncernen hoppas ska leda till ett försäljningslyft i Kina.

ANNONS