Pånyttfödda SAS utökar antalet flyglinjer från Köpenhamnsflygplatsen Kastrup. Arkivbild.
Pånyttfödda SAS utökar antalet flyglinjer från Köpenhamnsflygplatsen Kastrup. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Trots storsatsning på Kastrup – hopp för Arlanda

Flygbolaget SAS gör en storsatsning mot danska flygplatsen Kastrup. Är det ännu ett bakslag mot Arlanda och svenskt näringsliv?
En företrädare pekar på ett par positiva faktorer gällande Arlandas framtid.

ANNONS

Dagen efter beskedet att SAS och BRA inleder ett samarbete där BRA flyttar sin verksamhet från Bromma kommer nu ännu en satsning från SAS. Från och med sommaren 2025 ska 15 nya flyglinjer lanseras från Kastrup. Merparten är europeiska destinationer men även en direktlinje till Seattle på den amerikanska västkusten etableras.

– Den är vi avundsjuka på, säger David Stenergard, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.

Under senare år har det nämligen blivit allt tydligare att Kastrup är prio ett för SAS, när det gäller långdistanslinjer har Arlanda och dess danska motsvarighet utvecklats åt helt vitt skilda håll. Medan SAS plockat bort allt flera sådana från Arlanda, till exempel Hongkong och Los Angeles, har nya som nu Seattle och tidigare i år, Atlanta, lanserats från just Köpenhamn.

ANNONS

Stark oro

Från Stockholms handelskammares sida har man tidigare uttryckt stark oro för utvecklingen och dess negativa konsekvenser för svenskt näringsliv.

Nu under hösten kommer till exempel japanska flygbolaget All Nippon Airways att etablera en direktrutt från Tokyo till Arlanda och det har under längre tid funnits rykten kring att en aktör vill lansera flyg till Indien och New Delhi. Dock behövs mer enligt Stockholms handelskammare.

– Vi har ju länge efterfrågat direktlinjer från Arlanda. Vi har nästan lika många globala huvudkontor i Stockholm som övriga Norden tillsammans och det man efterfrågar är global konnektivitet, säger David Stenergard.

– Där har Arlanda tappat under många år, framförallt mot Köpenhamn men även Helsingfors.

En lösning

Enligt David Stenergard finns det nu flera faktorer som gör det utmanande att attrahera flygbolag till Stockholm varav några dock kan vara på väg lösas. Dels syftar han då på utmaningarna med två flygplatser där Bromma stått för en del av inrikestrafiken, dels den flygskatt som man nu från politiskt håll vill avskaffa.

– Nu kommer det att ske en konsolidering till Arlanda vilket jag tror är bra. Det finns många positiva saker som är på väg fram nu, säger han.

Fakta: långdistanslinjer från Arlanda

Långdistanslinjer från Arlanda som också innebär direktflyg till destinationerna:

Bangkok (Thai Airways)

Peking (Air China)

Dubai (Emirates, Norwegian)

Miami (SAS)

New York (SAS)

* Under sommarhalvåret har även United och Delta haft flygningar till New York. Dessutom har SAS och Air Canada haft direktflygningar till Toronto och för Air Canadas del, även Montreal.

ANNONS