I ett inlägg på Instagram skriver jätteföretaget Gerber en hyllning till den nu avlidna Ann Turner Cook. Hon var under halvåret gammal år 1927 när en granne till henne i Connecticut, konstnären Dorothy Hope Smith, ritade ett porträtt av henne i kol. Porträttet vann sedan en tävling som Gerber höll för att hitta någon som skulle kunna fronta en reklamkampanj över hela USA för deras barnmat.
Kampanjen med hennes ansikte blev en succé
Washington Post skriver att kampanjen blev en sådan succé att Ann Turner Cooks ansikte blev Gerbers varumärke år 1931 och synts på mängder av förpackningar och i reklam sedan dess.
Ann Turner Cook, som arbetat som lärare och även skrivit böcker, ska ha berättat för AP att hon som liten fick veta av sin mamma att det var hon som var Gerber-babyn.
– Alla bebisar är tilldragande. Skälet till att teckningen blivit så populär är att konstnären lyckades fånga just det som alla bebisar har, har Ann Turner Cook sagt om sitt porträtt.
Pojke blev första Gerber-babyn med Downs
Sedan 2010 har Gerber årligen hållit en fototävling och år 2018 togs den hem av Lucas Warren från Dalton, som blev den första Gerber-babyn med Downs syndrom. Han vann över 140 000 tävlingsbidrag med sitt "vinnande leende och glada uttryck", sa Gerber-chefen Bill Partyka i ett uttalande då.
Gerber köptes 2007 av Nestlé.
LÄS MER:Ikea-klassikerna i ditt hem – så mycket är de värda
LÄS MER:Här är första bilden på nya Polestar
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.