Bygget av den stora batterifabriken igång i Torslanda. Jim Rowan (vd Volvo Cars), Adrian Clarke (vd Novo) och Peter Carlsson (vd Northvolt)
Bygget av den stora batterifabriken igång i Torslanda. Jim Rowan (vd Volvo Cars), Adrian Clarke (vd Novo) och Peter Carlsson (vd Northvolt) Bild: Sanna Tedeborg

Volvo Cars och Northvolt söker 12 miljarder i statligt stöd för batterifabrik i Göteborg

För att bygga klart batterifabriken i Göteborg önskar nu Volvo Cars och Northvolts samägda bolag Novo Energy mångmiljardbelopp av Energimyndigheten. Den mest omfattande ansökan hittills.

ANNONS
|

Batteritillverkaren Northvolt och Volvo Cars samägda bolag Novo Energy har ansökt om 12,7 miljarder kronor i statligt stöd hos Energimyndigheten för färdigställandet av batterifabriken på Hisingen, rapporterar Dagens Nyheter.

Vill att staten står för 60 procent av notan

I dokumenten som tidningen tagit del av beräknas bygget och uppstarten av batteritillverkningen i Göteborg kosta drygt 20 miljarder kronor.

60 procent av dessa anser Volvo Cars batteribolag att staten bör skjuta till genom det så kallade Industriklivet, den gröna omställningsfonden som svenska industribolag kan vända sig till för statligt stöd, en fond som Energimyndigheten har ansvar att hantera.

När fabriken på Hisingen står klar är målet att producera elbilsbatterier med en sammanlagd kapacitet på 50 gigawatt per år.

ANNONS

Det motsvarar batterier till en halv miljon bilar per år. Volvo Cars Torslandafabrik har idag en kapacitet om 300 000 bilar per år.

Det ska också jämföras med Northvolts batterifabrik i Skellefteå vars målsättning är 60 gigawatt.

Den största ansökan någonsin

Ansökan är den största som någonsin lämnats in till Energimyndigheten, uppger Dagen Nyheter.

– Under den här typen av processer sker alltid en diskussion med Energimyndigheten, så den summan bör ses som ett maxbelopp, säger Christian Jebsen, kommunikationsansvarig på Novo Energy.

Pengarna är nödvändiga, men inte direkt avgörande, enligt Christian Jebsen.

– Men det är en kapitalintensiv bransch. Det kostar mycket att starta upp sådana här industrier och finansiellt stöd är väldigt viktigt i det här skedet, säger han till tidningen.

Kris hos partnern Northvolt

Uppgifterna om ansökan om mångmiljardstöd kommer i ett skede där batteritillverkaren Northvolt befinner sig i kris. Så sent som för ett par dagar sedan tvingades bolaget stänga en del av sin gigafabrik i Skellefteå vilket medfört varsel av 300 anställda.

Bolaget har sedan tidigare förlorat en jätteorder på drygt 20 miljarder från BMW och tvingats skrota planerna på en batterifabrik i Borlänge. Därtill har flera människor dött i fabriken i Skellefteå.

På frågan om vad delägaren Northvolts ansträngda ekonomi innebär för Novo Energys möjligheter att färdigställa fabriken på Hisingen, svarar Christian Jebsen:

ANNONS

– I nuläget vill vi inte spekulera i Northvolts interna situation, utan vårt fokus ligger på vår verksamhet här i Göteborg. Vi känner oss trygga med vår affärsstrategi och har ett bra samarbete med våra partners.

LÄS MER:Hotet mot Volvo Cars: Elbristen kan grusa bolagets planer

LÄS MER:Nu börjar bygget av batterifabriken på riktigt

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS