Tidigare i juni presenterade EU-kommissionen tilläggstullar på 38,1 procent på elbilar tillverkade i Kina – en betydligt högre procentsats än vad analytikerna hade räknat med på förhand.
Tullavgifterna skulle börja gälla retroaktivt från början av juli om ingen överenskommelse hade nåtts med Kina innan dess, vilket i så fall skulle slå ekonomiskt mot den svensk-kinesiska biltillverkaren.
Under måndagen kom nyheten att EU och Kina inlett förhandlingar för att undvika ett handelskrig mellan parterna. Beskedet togs emot väl av börsen och Volvo Cars-aktien är under måndagseftermiddagen upp 6,4 procent.
Flyttar elbilstillverkningen till Belgien
I dagsläget tillverkar Volvo Cars bara en elbil i Kina, den mindre suven EX30. Under 2025 kommer dock produktionen av EX30 flyttas från Kina till belgiska Gent.
När GP tidigare i juni var i kontakt med Kristin Boldemann Wester, presstalesperson hos Volvo, menade hon att flyttbeslutet inte har med de eventuella strafftullarna i sig att göra.
– Redan när vi lanserade bilen förra året började vi se över tillverkningsplatserna, så det beslutet är redan flera månader gammalt. Vi har också som strategi att tillverka bilarna där de säljer och EX30 är en storsäljare i Europa.
LÄS MER:AB Volvo och Volvo Cars stiger efter positiva rapporter
LÄS MER:Här är bästa begagnade bilarna – enligt motorexperterna
LÄS MER:Prislappen på Ferraris nya elbil: 5,6 miljoner
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.