"Volvo har gått bättre än branschen som helhet"

ANNONS
|

Innebär detta att konjunkturen vänt i branschen?

– Volvo Cars (Volvo PV) har sakta men säkert ökat sin försäljning månad för månad under det senaste ett och ett halvt året. Framförallt i Kina har Volvo ökat enormt, men även på mogna marknader som Sverige och Europa har Volvo faktiskt gått bättre än branschen som helhet. Volvo satsar på att sälja fler bilar än någonsin i år, men framförallt handlar detta om att ge plats för tillverkning av den nya XC90, som ska tillverkas i 50 000 exemplar under 2015. Så det enkla svaret på frågan är nej: nyanställningarna handlar mer om att Volvo lyckas bättre än branschen – och att företaget har så stora förhoppningar på den nya modellen som börjar tillverkas i början av nästa år.

ANNONS

Vad betyder det för Volvos varumärke?

– Sedan Volvo Cars såldes av Ford till Geely 2010 har företaget för första gången någonsin stått på egna ben fullt ut. Från att ha varit en division av Volvokoncernen och sedan Ford är Volvo PV nu ansvarigt för sitt eget öde. Företaget har lagt ned ett enormt jobb på att definiera på vad Volvo Cars är och ska stå för. Intrycket är att Volvo Cars är tryggare i sitt varumärke än någonsin. Uppmärksammade kampanjer, med till exempel Zlatan Ibrahimovic, har också gett mycket uppmärksamhet. Så grunden är lagd – nu handlar det om att XC90 och andra kommande modeller håller vad företaget lovat, och säljer.

90 procent fasta anställningar – hur är det möjligt i dagens läge?

– Två tredjedelar av anställningarna kommer att vara fasta, enligt Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, som i tidigare intervjuer med GP berättat att han helst vill ha ett minimum av bemanningsanställda. Men hur många bilar kunderna köper varierar förstås, så en viss flexibilitet behövs. Volvo Cars och Metallklubben har nyligen tecknat ett nytt avtal som innehåller tidsbanker, vilket gör att flexibiliteten hos den fasta personalen ökat. Det gör att Volvo kan hålla nere andelen tillfällig personal till omkring 10 procent på totalen, helt i linje med vd Håkan Samuelssons filosofi.

ANNONS
ANNONS