Kopplingen mellan kunskap och betyg är ett problem och även avsaknaden av plan B, tycker skribenten.
Kopplingen mellan kunskap och betyg är ett problem och även avsaknaden av plan B, tycker skribenten. Bild: Jessica Gow/TT

Även utan betyget F skulle vi ha samma problem i skolan

Det är en gammal sanning att vi läser för kunskapen inte för betygen, skriver Tobias Hallbäck.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

I GP återfinns en artikel där man argumenterar för att ta bort betyget F (10/4).

Det är, som vanligt i Sverige, en pseudodebatt där man fokuserar på symptom i stället för problem. Ja, det är korrekt att cirka 15 000 elever per år inte kommer in på gymnasiet och det är i dagens svenska samhälle ett problem. Men det är inte betygen som är problemet. Det är tydliggörandet mellan betyg och kunskapsnivå.

Betygskriterierna är så abstrakt skrivna att det i princip är omöjligt att konkretisera vad elever bör kunna. Jag vill rekommendera samtliga föräldrar att gå in på Skolverkets hemsida och där läsa igenom betygskriterierna för några kärnämnen.

ANNONS

Det är en gammal sanning att vi läser för kunskapen inte för betygen, men vi har ett system där man ska samla poäng för att gå vidare. Ett bättre system vore med antagningsprov för att komma vidare till nästa nivå. Men det förutsätter även att vi måste ha en plan B när någon misslyckas. Det är även något vi saknar i dag.

Om vi har betyg eller ej är irrelevant. Frågan är vad vi gör med de som inte passar in i mallen? Trianglarna passar inte i de runda hålen hur hårt vi än slår på dem. Vilket system vi än tillämpar så måste vi ha en plan B och sannolikt några till för att hjälpa elever dit de vill.

Sedan har inte alla samma förutsättningar och alla bör inte göra samma saker. Vissa av oss har en förmåga att bli revisorer andra kockar eller journalister. Vi bör kanske bejaka olikheterna och hjälpa elever att odla sina naturliga styrkor.

Betygen är inte problemet, kopplingen mellan kunskap och betyg är ett problem och även avsaknaden av plan B.

Tobias Hallbäck, fd suppleant gymnasienämnden i Göteborg

LÄS MER:Studiegruppen ska få fler barn att klara grundskolan

LÄS MER:Varje F-betyg riskerar att offra elevens framtid

LÄS MER:Här är Göteborgs skolor med bäst betyg – år efter år

ANNONS