Handläggaren låter i det närmaste panikslagen över mina frågor och säger att de blir helt nedringda på kundtjänst. När jag frågar vart jag kan lämna klagomål och synpunkter får jag till svar att något sådant finns inte vad han vet, skriver insändarskribenten.
Handläggaren låter i det närmaste panikslagen över mina frågor och säger att de blir helt nedringda på kundtjänst. När jag frågar vart jag kan lämna klagomål och synpunkter får jag till svar att något sådant finns inte vad han vet, skriver insändarskribenten. Bild: Johan Nilsson/TT

Kommer jag att få min sjukpenning innan jag dör ens?

Jag är sjukskriven sedan april då jag har obotlig cancer, och jag väntar på beslut om sjukpenning från Försäkringskassan, skriver signaturen ”Både uppgiven och livegen”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

I dag var det bara 78 personer före mig i kön när jag ringde Försäkringskassan för att fråga hur det går med mitt ärende. När jag ringde för två veckor sedan var det 158.

Jag är sjukskriven sedan april då jag har obotlig cancer, och jag väntar på beslut om sjukpenning från Försäkringskassan.

En självklarhet kan man tycka. Att personer med obotlig cancer skall få sjukpenning i rimlig tid. Så att hyra, läkarbesök och medicin kan betalas. 30 dagars handläggningstid sa de sist vilket också står på Försäkringskassans hemsida. 30 dagar har passerat och jag har ingenting hört.

I dag sa handläggaren på Försäkringskassan att handläggningstiden nu är 40 dagar och att det bara blir värre hela tiden. Jag frågar vad jag skall göra och handläggaren svarar att han inte vet och att han inget kan göra.

ANNONS

Jag säger att Försäkringskassan måste väl ha ett avvikelsesystem där de rapporterar sådant som inte fungerar? Jag får till svar att något sådant finns inte och ledningen uppåt lyssnar inte när de påtalar brister.

Handläggaren låter i det närmaste panikslagen över mina frågor och säger att de blir helt nedringda på kundtjänst. När jag frågar vart jag kan lämna klagomål och synpunkter får jag till svar att något sådant finns inte vad han vet.

Till sist säger jag att jag får väl hoppas att jag fortfarande är vid liv när beslutet kommer. Då säger han att han kan lägga en notering och be dem skynda på ärendet. Men det var nog bara kosmetisk för att få ett slut på samtalet.

Handläggaren råder mig sist att göra en JO-anmälan eller vända mig till media så kanske det händer något. Hur kan en statlig myndighet inte ha ett avvikelse system eller synpunktshantering? Hur kan det vara så att människor med obotlig cancer och andra sjukdomar får vänta i månader på att ens få beslut om sjukpenning? Ska man hinna dö innan pengarna betalas ut?

Vem kan tala om hur man klagar på Försäkringskassan när vår socialförsäkring inte fungerar? Är det inte bättre att stänga kundtjänst och låta de som sitter där utreda i stället? Det ena svaret de kan ge är "Jag vet inte och kan inget göra". Och det är så inövat att det låter som en chatbot på repeat.

ANNONS

Detta är totalt ovärdigt för alla parter. Både för oss sjuka och för dem som sitter och tar emot våra samtal. Det är inte handläggarna på kundtjänst fel att det är så här. Det måste ju vara helt fruktansvärt att behöva sitta där och lyssna på alla desperata människor varje dag.

Både uppgiven och livegen

ANNONS