Flera har poängterat faran med att bolag tar vinster ur skolan, och gör skolan vinstdrivande. Naturligtvis borde detta inte vara möjligt. Så är det inte i andra länder. Skolan ska leverera kunskaper inte pengar. Samtidigt bör skolan vara fri, valbar och lika öppen för alla. Viktigt, inte minst med tanke på den nedåtgående trenden i skolan efter att kommunerna tog över huvudmannaskapet.
Undersökningar bekräftar att andelen elever som inte klarar grundskolan har ökat och Sverige ligger dåligt till i många sammanhang som rör skola och lärande. Som exempel visade Pisa-undersökningen (2018) att glappet i läsförståelse mellan elever med inhemsk och utländsk bakgrund var som störst i Sverige.
Kommunerna kan inte ta ut vinster på skolan, däremot lägga indirekta sparbeting i form av att öka storleken på klasserna, med negativ påverkan på undervisningen. Med kommunaliseringen försämrades lärarnas arbetsvillkor med till exempel utökad undervisningsskyldighet.
I samband med kommunaliseringen gick ansvariga kommunpolitiker även ut med dekret om att lärarnas löner skulle hållas nere. Ett annat exempel på kommunernas syn på ekonomi och undervisning var att skolorna fick av kommunen hyra sina egna lokaler för att kunna organisera större skrivningar som nationella prov.
Oavsett vilken regi skolan drivs i, måste prioritet ett vara att ge lärarna rätt förutsättningar att förmedla kunskaper liksom eleverna rätt förutsättningar att tillägna sig kunskaper. Detta måste helt överordnas alla tankar på vinst i skolan.
Gunilla Lindgren
LÄS MER:Här är Göteborgs skolor med bäst betyg – år efter år