Bild: Johan Nilsson / TT

Rätt att förbjuda inrikesflyget

Det finns alternativ till flyg vid inrikes resor. Tåg, distansarbete eller digitala möten skulle drastiskt minska utsläppen, skriver Marie Eriksson.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

På Sveriges Radio Ekot torsdagen den 7 mars 2019 sade David Ling, språkrör för Miljöpartiets ungdomsförbund, att inrikesflygningar bör förbjudas. Detta är något som Benjamin Dousa, MUF:s förbundsordförande, tyckte var en ”mycket dålig idé som kommer att slå mot både jobb och företagande”.

Jobb och företagande är självklart mycket viktigt, men hur länge kan vi tillåta detta system att fortsätta? Enligt Dagens Arena gick ungefär var tredje tjänsteresa med flyg inom Sverige och de vanligaste resmålen var Malmö och Göteborg med utresa från Stockholm (2016). Enligt rapporten Luftfart så reste vi 51,3 miljoner fordonskilometer inrikes år 2017, och enligt Svenska Dagbladet släppte Sverige ut 42 miljoner ton koldioxid 2018. Vi släpper alltså ut enorma mängder koldioxid för att spara några timmars resväg. Detta är inte acceptabelt.

ANNONS

I stället för att Sveriges företagare och politiker ska tillåta fortsatta inrikesflyg så bör de kräva större användning av tågresor och andra lösningar, till exempel distansarbete och digitala möten. Sveriges regering bör omedelbart förbjuda inrikesflyg söder om Sundsvall. Jag har fullt förtroende att Sveriges politiker och företagare klarar av att nå upp till kraven som ställs på oss alla för att skapa ett hållbart samhälle.

Detta är inte någonting som är radikalt eller skadligt för Sverige, utan en omställning som kommer att visa sig livsviktig för vår framtid.

Marie Eriksson

ANNONS