Arkivbild.
Arkivbild. Bild: Simon Rehnström/SvD/TT

Ska personalen få slarva med patienternas namn?

Att vara noggrann och ”läsa rätt” borde vara av stor vikt när man jobbar med sjuka patienter och framför allt på ett sjukhus, skriver signaturen ”inte kirurg men läskunnig”.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Jag läste i GP (27/7) om en man, Anders, som blev opererad på fel sida. Detta trots att patienten hade protesterat innan han blev sövd. Kirurgen försvarar sig med att han hade förväxlat person, men var det kanske namnet han hade förväxlat? Eller läst fel.

Kanske kirurgen dessutom hade svårt med höger och vänster. Jag är inte förvånad att det sker misstag i sjukvården, på sjukhus och andra ställen.

Min fru blev sjuk och hamnade på sjukhus för några veckor sedan, de gånger som jag besökte henne hörde jag att personalen tilltalade henne med olika namn. Också nattpersonalen står och pratar med henne och använder hennes andranamn. Senast idag vi besökte vi en vårdinrättning där man kallar henne för ett annat namn, varpå jag anmärker och säger att om det är min fru ni menar så har hon inte bytt namn. Då får jag svaret '”jag läste väl inte så noga”.

ANNONS

Det borde väl vara riktigt noga, att kunna läsa korrekt vad det står, tycker jag. Åtminstone på ett sjukhus.

Inte kirurg men läskunnig

ANNONS