Nu hävdas det att de behöver ta höjd för ett flertal kring-utgifter, något som jag har förståelse för – det kommer aldrig kunna vara lika billigt att ladda på publik laddning som vid en laddbox i det egna hemmet. Men, behövs verkligen ett påslag på upp till 4 kr/kWh för att täcka denna kostnad? skriver insändarskribenten.
Nu hävdas det att de behöver ta höjd för ett flertal kring-utgifter, något som jag har förståelse för – det kommer aldrig kunna vara lika billigt att ladda på publik laddning som vid en laddbox i det egna hemmet. Men, behövs verkligen ett påslag på upp till 4 kr/kWh för att täcka denna kostnad? skriver insändarskribenten. Bild: Martin Örtegren

Skall elbil i Göteborg endast vara för villaägare?

Med rådande priser för elbilsladdning skulle jag avråda de göteborgare som inte har egen laddstolpe från att köpa elbil, en fossildriven bil är tyvärr ett betydligt billigare alternativ, skriver insändarskribenten.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS

Då jag önskade vara en del av den gröna omställningen skaffade jag mig en elbil för cirka ett år sedan. Jag bor inte i villa, utan är hänvisad till att ladda på publika laddare som i Göteborg domineras av det kommunala bolaget Göteborgs stads parkering.

Under hösten 2022, då elpriserna kraftigt steg, höjdes priset till 5 kr/kWh för laddning med hänvisning till de ökade elpriserna, en höjning jag är övertygad om att de flesta kunder hade en förståelse för.

Sedan december 2022 har dock elpriset fallit kraftigt och i augusti 2024 var elpriset det lägsta på över 20 år, i skrivande stund (10/9) är elpriset 0,79 öre/kWh. Detta till trots fortsätter Göteborgs stads parkering, likt en Don Quijote, ha kvar en prissättning som om elpriset fortsatt är rekordhögt.

ANNONS

Nu hävdas det att de behöver ta höjd för ett flertal kring-utgifter, något som jag har förståelse för – det kommer aldrig kunna vara lika billigt att ladda på publik laddning som vid en laddbox i det egna hemmet. Men, behövs verkligen ett påslag på upp till 4 kr/kWh för att täcka denna kostnad?

Med rådande priser för elbilsladdning skulle jag avråda de göteborgare som inte har egen laddstolpe från att köpa elbil, en fossildriven bil är tyvärr ett betydligt billigare alternativ.

Och frågan till Göteborgs stads parkering kvarstår – Skall elbil bara vara ett alternativ för de som bor i villa?

Linus Carlstedt

ANNONS