Svensk sjukvård utmärker sig mer och mer som ”den inkompetenta organisationen”. Det finns en mycket hög medicinsk- och omvårdnadskompetens i vår sjukvård som i de flesta fall resulterar i ett oerhört gott omhändertagande av våra invånare när de befinner sig i rollen som patient. Det finns så mycket omsorg och vilja att göra gott hos de allra flesta som arbetar i patientsituationer.
Däremot är sjukvården usel på att organisera sig och detta resulterar i ineffektivitet och kostnadsslöseri. Höga kostnader och långa vårdköer driver en tävlan mellan sjukhusledningar i vem som kan omorganisera mest. Omorganisationer som beslutas och förändringar genomförs trots att risk- och konsekvensanalyserna lyser rött.
Grundläggande inom näringslivet är att man vid planerad förändring måste kunna påvisa någon form av vinst. Att det blir en förbättring. I sjukvården görs bara dessa analyser vid introduktionen av nya behandlingar. Omorganisationer nyttoanalyseras varken innan eller efter genomförande. Här har vi stora kostnadsförluster som man sedan sparar in genom personalneddragningar.
Låt oss varje dag arbeta för att förbättra och utveckla vården. Sluta att sträva efter otaliga organisationsförändringar i tron att det magiskt löser vår, av alla omorganisationer orsakade, vårdkris.
Våga utveckla och förbättra vården genom kraften som finns hos vårdpersonalen och patienter. Kunskap finns. Efterfråga den. Lyssna. Hitta både små och stora utvecklingsområden som effektiviserar och ökar kvaliteten på vården. Sluta söndra sjukvården med stora icke nyttoanalyserade organisationsförändringar. Sträva i stället gemensamt mot utveckling och förbättring.
Chef inom sjukvården