Myten om att det skulle vara en nackdel att Centralen är en säckstation tycks vara vida spridd, skriver Göran Bjelkendal.
Myten om att det skulle vara en nackdel att Centralen är en säckstation tycks vara vida spridd, skriver Göran Bjelkendal. Bild: Jonas Lindstedt

Tragiskt att inte inse att Västlänken också har fördelar

Var och en som sätter sig in i hur det kommer att fungera kan hitta fördelar, skriver Göran Bjelkendal i en replik.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Replik

17/3 Alla anledningar att stoppa Västlänken

Det är nostalgiskt att läsa Kerstin Lidbecks text om vad det är för fel på Västlänken. Det är också tragiskt, därför att hon inte kommit till någon ny insikt under åren som gått. I dag har vi en station för Västtågen, där alla som ska ut och in i Göteborg måste passera.

Att omvägen runt Haga station tar längre tid till Centralen anges som en nackdel. Men många kommer inte att behöva åka till Centralen, eftersom de kan byta vid Korsvägen och Haga, eller till och med slippa byta eftersom de får gångavstånd till sin destination. Allt det här avlastar Brunnsparken.

ANNONS

Myten om att det skulle vara en nackdel att Centralen är en säckstation tycks vara vida spridd. Nästan alla stora städer har säckstationer. Alla tåg vänder i Göteborg. Och behövs det en genomgångsstation har vi Mölndal. Mölndals station kommer antagligen öka i betydelse när Västlänken är klar. Det kommer att bli lika lätt att ta sig dit som till Centralen.

Var och en som sätter sig in i hur det kommer att fungera kan hitta fördelar, och kanske nackdelar.

Göran Bjelkendal

LÄS MER:Västlänkens Korsvägenetapp redan två miljarder för dyr

LÄS MER:Efter haveriet i Haga – Trafikverket anmäls till Riksrevisionen

LÄS MER:AGN Haga slår tillbaka om Västlänken: ”Onyanserat”

ANNONS