Att nedskärningar råder inom SU är vi medvetna om, men vid ett besök på neurologen utspelade sig följande. På kallelsen stod medtag legitimation, vilket jag hade. Enligt nya rutiner ska var och en checka in själv med QR-kod och bank-id.
En i personalen skulle då lära ut detta till de patienter som väntade, de flesta gamla och darriga på grund av Parkinson. Lägg därtill dålig hörsel och lågmäld personal. Ilska och upprorsstämning rådde i väntrummet. Till slut efter protester fick jag den hjälp jag efterfrågade.
Enligt personalen skall kassan läggas ned och all incheckning skall ske med mobiltelefon och bank-id. Detta förutsätter att alla har en mobiltelefon och ett bank-id. Nu är det ju fortfarande så att inte alla har detta. Om personalen dras in förutsätter jag att någon central kassa finns där vi som fortfarande lever men inte har bank-id kan få hjälp.
Väl inne på mottagningen fick jag ett fantastiskt mottagande av en läkare som både lyssnade och förklarade på ett klart och tydligt sätt.
Parkinsonpatient
LÄS MER:Säkerhetsexperten: Sverige är känsligt för it-attacker
LÄS MER:Bank-ID stänger många ute