Om personalen dras in förutsätter jag att någon central kassa finns där vi som inte har bank-id kan få hjälp, skriver signaturen Parkinsonpatient.
Om personalen dras in förutsätter jag att någon central kassa finns där vi som inte har bank-id kan få hjälp, skriver signaturen Parkinsonpatient.

Upprorsstämning rådde i väntrummet

Om personalen dras in förutsätter jag att någon central kassa finns där vi som inte har bank-id kan få hjälp, skriver signaturen Parkinsonpatient.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

Att nedskärningar råder inom SU är vi medvetna om, men vid ett besök på neurologen utspelade sig följande. På kallelsen stod medtag legitimation, vilket jag hade. Enligt nya rutiner ska var och en checka in själv med QR-kod och bank-id.

En i personalen skulle då lära ut detta till de patienter som väntade, de flesta gamla och darriga på grund av Parkinson. Lägg därtill dålig hörsel och lågmäld personal. Ilska och upprorsstämning rådde i väntrummet. Till slut efter protester fick jag den hjälp jag efterfrågade.

Enligt personalen skall kassan läggas ned och all incheckning skall ske med mobiltelefon och bank-id. Detta förutsätter att alla har en mobiltelefon och ett bank-id. Nu är det ju fortfarande så att inte alla har detta. Om personalen dras in förutsätter jag att någon central kassa finns där vi som fortfarande lever men inte har bank-id kan få hjälp.

ANNONS

Väl inne på mottagningen fick jag ett fantastiskt mottagande av en läkare som både lyssnade och förklarade på ett klart och tydligt sätt.

Parkinsonpatient

LÄS MER:Säkerhetsexperten: Sverige är känsligt för it-attacker

LÄS MER:Bank-ID stänger många ute

LÄS MER:Backa bandet – sluta kräva bank-id överallt

ANNONS