Unionens a-kassa borde ha längre telefontider, tycker insändarskribenten.
Unionens a-kassa borde ha längre telefontider, tycker insändarskribenten. Bild: Maria Blanco

Uselt att det kan ta månader att få pengar från a-kassan

Vore så tacksam om media satte denna a-kassa under lupp, skriver signaturen Medlem.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du skriva en egen insändare? Mejla till: friaord@gp.se. Vill du svara eller har du synpunkter på en insändare? Använd samma mejladress och ange vilken insändare det gäller.

ANNONS
|

21/9 Min a-kassa är inte där när jag behöver den

Först vill jag tacka dig för att du satt ord på min frustration. Jag har passerat 60 år och är också arbetslös sedan cirka 6 månader sedan, för första gången i mitt liv.

Jag är nästan chockad över bemötandet på Unionens a-kassa. De flesta handläggare är känslokalla och oförstående. Samtal till Unionens a-kassa som medlem är därför mycket skrämmande som du skriver.

Min första utbetalning fick jag i slutet av juni i år, och då hade jag väntat sedan första mars. Det tog fyra månader! Hur kan detta vara tillåtet?

ANNONS

Dessutom har de tagit sig rätten att ha korta telefontider, vilket skapar långa köer. Vore så tacksam om media satte denna a-kassa under lupp. Vems ansvar är det att det ska fungera?

Mångårig betalande medlem

LÄS MER:Långa väntetider på a-kassan – Unionen värst

LÄS MER:Nytt grepp för att komma åt kompetensbrist

ANNONS