I Backa teaters nya föreställning ”The misfits” syns både bekanta ansikten från förr, som Ulf Dohlsten, känd från bland annat tv-serien ”Hem till byn”, och nya förmågor som Hannah Alem Davidson.
I Backa teaters nya föreställning ”The misfits” syns både bekanta ansikten från förr, som Ulf Dohlsten, känd från bland annat tv-serien ”Hem till byn”, och nya förmågor som Hannah Alem Davidson.

Missanpassade tar plats på teatern

Att stå utanför och vara fel. Att inte passa in. Det är en upplevelse de flesta har varit med om. I nya föreställningen ”The misfits” sätter Backa teater bilden av de missanpassade under lupp. Samtidigt vrids klockan tillbaka till 1978 då teatern grundad

ANNONS
|

Skådespelaren Ulf Dohlsten är åter på Backa teater i Göteborg – nästan 40 år efter att han var med och startade teatern.

Tillsammans med Maria Hedborg, även hon en av grundarna, har han återvänt för att medverka i Mattias Anderssons nyskrivna ”The misfits”.

− Jag var inte svårövertalad. Självklart ville jag komma tillbaka och självklart ville jag jobba med Mattias. Det handlade bara om att passa in det i schemat, säger Ulf Dohlsten.

I föreställningens början står Ulf Dohlsten och Maria Hedborg likt två föreläsare framför publiken. De berättar pedagogiskt om Backateaterns historia. Visar bilder.

ANNONS

− På sätt och vis spelar jag mig själv, Ulf Dohlsten. Det är delvis jag, men också en annan. ”Hej, jag heter Ulf Dohlsten och är 64 år” är faktiskt min första replik, säger han.

Så småningom blir skådespelarna fler och stämningen annorlunda. Föreläsningssalen byts ut mot förortens betong, landsbygdens raggargäng och tonårsfamiljens köksbord.

Samtida erfarenheter gestaltas, koreograferas och vävs samman med Bibeltexter och klassisk litteratur, som till exempel Dostojevskijs ”Anteckningar från källarhålet”.

− Vilka är de missanpassade? Varför är de det? Ser de likadana ut i dag som för 40 år sedan? Föreställningen förtydligar de här frågorna. Inte på ett intellektuellt sätt, men på ett känslomässigt, säger Ulf Dohlsten och fortsätter:

− Det låter kanske flummigt, men det är så jag upplever det. Publiken kommer att få tänka och känna samtidigt. Och de kommer att bli berörda, det är jag säker på.

Han säger att han är stolt över att ha varit med och grundat Backa teater. När han träffar unga skådespelare runt om i landet får han ofta höra att deras dröm är att få jobba på Backa.

Skådepelaren Hannah Alem Davidson var en av dem som drömde. Sedan i höstas är hon anställd vid teatern. ”The misfits” är hennes andra jobb i huset. Pjäsen ”Namn” var det första.

ANNONS

− Det här är en jättespännande föreställning att få vara med i. Inte minst för mig som är ny på teatern. Jag har alltid velat jobba här och har sett flera av de tidigare föreställningarna. Men nu får jag lära mig mer om Backas historia, även hur den har sett ut internt, säger hon.

Repetitionerna startade med att alla i den 15 personer stora ensemblen fick berätta om egna erfarenheter av att vara missanpassad, utstött eller marginaliserad.

Hannah Alem Davidson tror att de flesta har varit där.

− Alla har upplevt det i något sammanhang. Vi har alla varit den där personen som sticker ut eller är fel, frivilligt eller ofrivilligt, säger hon.

Ulf Dohlsten håller med.

− Det kan handla om allt från små saker, som vilken frisyr man har, till större saker som ligger på en annan nivå. Däremellan finns allt möjligt som kan göra oss till ”misfits”, säger han.

Har du som hemvändare känt dig som en ”misfit” på Backa teater?

− Nej, inte här. Här finns ett oerhört öppet klimat. Men jag har jobbat på många teatrar och visst har det hänt att man kommit någonstans och känt sig helt fel, säger Ulf Dohlsten.

Fakta: "The misfits" på Backa teater

Urpremiär på Backa teater i Göteborg den 9 april. Nyskriven text och regi av Mattias Andersson. I rollerna syns bland andra Hannah Alem Davidsson, Ulf Dohlsten, Ibrahim Faal, Ylva Gallon, Anna Harling, Maria Hedborg, Emelie Strömberg och Ove Wolf. Föreställningen ingår i det europeiska samarbetsprojektet Prospero och kommer efter Göteborg att spelas på olika platser runt om i Europa. Den är tänkt för en publik äldre än 13 år.

ANNONS