Handkontrollen förvandlas till ett rymdskepp i 'Astro bot'. Pressbild.
Handkontrollen förvandlas till ett rymdskepp i "Astro bot". Pressbild. Bild: Sony

Playstationroboten "Astro" får stå på egna ben

Team Asobi ligger bakom "Astro's playroom", det kanske mest spelade spelet på Playstation 5. När det nu är dags för uppföljaren är allt annorlunda, när spelarna faktiskt måste köpa spelet.
– Vi måste övertyga folk om att spelet vi gjort står på sina egna ben, säger studiochefen Nicolas Doucet.

ANNONS

Alla som köpt en Playstation 5 är bekanta med roboten Astro. På varje konsol finns nämligen det lilla spelet "Astro's playroom" förinstallerat, tänkt som en teknikdemo för att visa funktionerna i handkontrollen.

– Det är ett rätt stort antal som spelar "Astro's playroom". Men det varierar mellan ett snabbt test för att kolla funktionerna till bokstavligen mängder av timmar, säger Nicolas Doucet.

Spelet blev en så pass stor succé att japanska Team Asobi, då en del del av Sonys interna utvecklingsenhet, befordrades till en egen förstapartsstudio. Och nu är det upp till bevis om Astro kan stå på egna ben.

ANNONS

– Det är definitivt en annan sorts press nu, säger Doucet.

Astro blir tvättsvamp

Japanbaserade Asobi har försökt att göra "Astro bot" större och mer finurligt än föregångarna. Den interna forsknings- och utvecklingsdelen har tagit fram nya sätt att använda handkontrollen.

– Vi ville att gruppen skulle tänka att vad som än fanns i "Astro's playroom" är det gammalt. Hur överraskar vi folk? Så vi gick tillbaka till ritbordet och kom på massor av nya idéer.

Ett exempel är att Astro kan förvandla sig till en stor tvättsvamp som man kan klämma vatten ur genom de tryckkänsliga axelknapparna.

Väljer bort sofistikerat

Likt föregångaren är "Astro bot" enkelt att komma i gång med. Mestadels används bara två knappar och vänstra styrspaken.

– Vi föredrar att ha något enkelt, elegant och polerat framför något väldigt sofistikerat. Det beror till stor del på att vi vill nå en stor publik i alla åldrar, säger han.

Vad tror du kommer att överraska spelarna?

– Variationen av innehållet, det faktum att spelet förnyar sig självt var 20–30 sekund, det är alltid någonting nytt, säger Doucet.

– Vi har beslutat att Team Asobi ska satsa på kvalitet framför kvantitet, och det är en rätt svår sak att göra för branschen bedömer fortfarande ibland utifrån längd och storlek, säger han.

ANNONS
En stor del av 'Astro bot' går ut på att hitta och rädda sina robotkompisar, som är robotversioner av figurer från Playstations 30-åriga historia. Pressbild.
En stor del av "Astro bot" går ut på att hitta och rädda sina robotkompisar, som är robotversioner av figurer från Playstations 30-åriga historia. Pressbild. Bild: Sony
'Astro bot' har hyllats av kritiker, och ligger näst högst (94 av 100) av årets släpp i genomsnitt, enligt Metacritic. 'Vi är överlyckliga. Vi satt och väntade in recensionerna och kunde knappt tro kärleken som spelet fått. Det är fantastiskt', säger studiochefen Nicolas Doucet. Pressbild.
"Astro bot" har hyllats av kritiker, och ligger näst högst (94 av 100) av årets släpp i genomsnitt, enligt Metacritic. "Vi är överlyckliga. Vi satt och väntade in recensionerna och kunde knappt tro kärleken som spelet fått. Det är fantastiskt", säger studiochefen Nicolas Doucet. Pressbild. Bild: Sony

Fakta:

"Astro bot" är ett plattformsspel utvecklat av japanska Team Asobi. I huvudrollen syns roboten Astro bot, som tidigare synts i vr-titeln "Astro bot rescue mission" från 2018 och i "Astro's playroom", som kommer förinstallerat på alla Playstation 5.

"Astro bot" är Team Asobis första titel som Sonyägd studio, och även det första fullprisspelet som släppts till konsol. Det släpptes 6 september till Playstation 5.

ANNONS