Berättar om megasuccén

ANNONS
|

Spelutvecklaren Markus Persson var utled på att aldrig få utveckla sina egna idéer. Men vid skrivbordet där hemma föddes ett spel bestående av pixliga klossar och med ett oklart syfte.

Två år senare är hans skapelse Minecraft en megasuccé. I dag spelas det av miljoner människor världen över och har dragit in miljarder till spelets skapare. Den 17 september släpptes boken om spelet som har skakat spelvärldens fundament i grunden: Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka av Daniel Goldberg och Linus Larsson.

- Det började med att vi noterade spelskaparen Markus ”Notch” Persson, främst som affärsman. Mycket för att en kille som ingen visste någonting om, hade blivit rik på spel. Men det blev en annan bok. Dels blev det en bok om ett kulturfenomen, dels en bok om Markus själv, säger Linus Larsson.

ANNONS

- Det blev en personlig berättelse om hur kreativitet uppstår, säger Daniel Goldberg.

För ett kulturfenomen är exakt vad Minecraft har blivit. Troligen är det också det som bidragit till dess framgång. Det har nostalgifaktor genom att spelet påminner om kultiga 1980-talsspel som Pong och tidiga Super Mario Bros i sin pixliga utformning.

Det har också indiestatus eftersom Markus Persson ensam skapade spelet från scratch utan något storbolag eller jättebudget i ryggen.

Men mest beror framgångarna på att Minecraft bryter mot föreställningen om vad ett spel är för något, menar författarna. Här finns ingen fiende att fajtas mot, och inga utmaningar eller uppgifter att ta sig an. Spelets natur har i sin tur skapat ett community på Youtube där fans delar med sig av tips till varandra.

- Spelet är otroligt opedagogiskt, så alla som vill spela det måste snacka med andra för att få tips. Det är snacket på nätet som har bidragit till att det har blivit så stort, säger Linus Larsson.

Boken bygger både på intervjuer med Markus Persson själv och med hans familj, vänner och kollegor. Det är en beskrivning av spelets utveckling och uppbyggnaden av hans företag Mojang, men också en öppenhjärtig skildring av Markus Perssons privata liv och bakgrund. Vilket är rätt sensationellt med tanke på att han mycket sällan ställer upp på intervjuer, ens om det bara handlar om spelet.

ANNONS

- Vi var övertygade om att det perspektivet behövdes för att förstå Minecraft och varför det blev så stort, säger Daniel Goldberg.

Men författarna fick vänta länge på intervjuer, i synnerhet under den hektiska tid när spelet lanserades officiellt i början av 2011.

- Man får inse när man intervjuar Markus Persson, att han är en internationell superstjärna av enorma proportioner. Han måste ha vakter som fredar honom från fansen. Det fick vi ha respekt för när vi kom in och ville göra berättelsen om Minecraft, säger Linus Larsson.

Minecraft skapades med spelet Invisiblock (?) som förlaga och är ett så kallat ”sandlådespel” där syftet med spelet inte är givet, utan skapas av spelaren själv. Det finns ingen början och inget slut, inga spelregler eller givna utmaningar.

Själva spelet är uppbyggt av exakt lika stora block med olika egenskaper och funktioner; jord, vatten, luft, trä, metall och så vidare. Av dem kan man göra precis vad man vill.

Betaversionen av spelet blev snabbt mycket populärt och i början av 2011 släpptes den officiella versionen under buller och bång i Las Vegas. I dag används spelet även i skolundervisning och i stadsplaneringsprojekt inom FN.

Kring spelet har det utvecklats en hel subkultur. Fansen gör filmer av sig själva när de spelar Minecraft, som de lägger ut på Youtube. Några av dem har till och med fått stjärnstatus själva. En av dem jobbar på Mojang i dag, Lydia Winters. (?)

Minecraft utvecklas i dag vidare i Markus ”Notch” Perssons företag Mojang, där han själv nu jobbar på vad som hoppas bli en ny spelsuccé.

Boken Minecraft: om block, pixlar och att göra sig en hacka av Daniel Goldberg och Linus Larsson är utgiven på Norstedts förlag. Författarna har tidigare givit ut boken Svenska hackare.

ANNONS