Ann Petrén, Astrid Menasanch Tobieson och Emilie Strandberg i Annas garderob på Göteborgs stadsteater.
Ann Petrén, Astrid Menasanch Tobieson och Emilie Strandberg i Annas garderob på Göteborgs stadsteater.

Dörren öppnas till Anna Freuds garderob

ANNONS
|

Sexualitet, psykoanalys och frihetssträvan. Det är komplexa ämnen med stor tyngd som regissören Suzanne Osten tar sig an i Ann-Sofie Báránys nyskrivna pjäs "I Annas garderob" på Göteborgs stadsteater.

Men en tung föreställning är det absolut inte, poängterar hon.

- Nej, den är våldsamt underhållande. Alla skådespelare har fått gå i clownträning, vi har ett utåtriktat scenspråk, kabaréinslag och massor med musik. Djupa samtal och clowneri är inga motsatser för mig, säger Suzanne Osten.

Två tidsplan

I föreställningens centrum står berättelsen om barnpsykoanalytikern Anna Freud, Sigmund Freuds yngsta dotter som gick i pappans fotspår och kom att bli banbrytande inom barnpsykologin.

Det handlar om hennes liv, gärning och den aldrig bekräftade kärleksrelationen med amerikanskan Dorothy Burlingham.

- Anna Freud erkände aldrig deras relation utåt, det var otänkbart på 1920-talet, även om alla förstås undrade om de låg med varandra, säger Suzanne Osten.

Pjäsens andra huvudspår utspelar sig på 1970-talet och handlar om Eve, som har Anna Freud som idol, och förälskar sig i HBT-aktivisten Peg.

ANNONS

- Här kommer den moderna psykoanalysen och kvinnofrigörelsen in i berättelsen. Till skillnad från Anna Freud har Eve inga problem med att vara öppen med sin sexualitet. För henne handlar vägvalet om vad det innebär att vara en fri människa, säger Suzanne Osten.

"Spelar alla hennes åldrar"

Titelrollen som Anna Freud görs av Ann Petrén, känd från bland annat Björn Runges film "Om jag vänder mig om", som hon också fick en Guldbagge för.

Rollen i "I Annas garderob" är specialskriven för henne, men det är inget Ann Petrén själv lägger någon särskild vikt vid.

- Nej, det är inget jag tänker på. Den kan spelas av vem som. Det betydde nog mest något för Ann-Sofie när hon skrev pjäsen, säger Ann Petrén.

Hon beskriver Anna Freud som en skrivande och tänkande person med ett enormt behov av att utrycka sig, men som antagligen inte trivdes så bra i sociala situationer.

- Det roligaste med rollen är att jag får spela alla hennes åldrar, från det att hon är fem år till det att hon blir 80, säger Ann Petrén.

Totalföreställning

Trots att pjäsen är späckad med historiska personer och olika teoribildningar, säger Suzanne Osten att man inte behöver kunna något om psykoanalysen för att förstå.

- Pjäsen kan erbjuda bildning om man vill ha det, men man behöver inget kunna på förhand. De frågetecken som dyker upp i första akten förklaras i andra, säger hon.

Överhuvudtaget lovar hon att andra akten ska skilja sig markant från den första.

- Är man så pretentiös att man gör en föreställning på tre och en halv timma då måste publiken få variation, en totalföreställning med teaterns alla uttrycksmedel, säger Suzanne Osten.

Skildrar det "obeskrivna"

Hon konstaterar att "I Annas garderob" skildrar sådant som inte berättats förut.

- Obeskrivet, det är det bästa ord jag kan komma på för att förklara pjäsen, säger hon.

TT: Vad är det som är obeskrivet?

- Bland annat sätter vi kvinnans sexualitet på teaterkartan. Särskilt den lesbiska kvinnan har ingen plats där alls, så nu är det dags. "Blunda inte för oss flator, vi finns här på torg och gator" som det skanderas i pjäsen, säger Suzanne Osten.

Urpremiär den 17 oktober på stora scenen. Skriven av Ann-Sofie Bárány. För regi står Suzanne Osten. Titelrollen görs av Ann Petrén. I övriga roller syns bland andra Marie Delleskog, Johan Gry, Johan Karlberg, Emilie Strandberg, Maria Johansson Josephsson och Monica Wilderoth tillsammans med tio scenskolepraktikanter.

-Innehåller specialkomponerad musik av Anders Niska, Niclas Arn, Niki & the Dove och Ane Brun.

Anna Freud (1895-1982) var dotter till Sigmund Freuds och verkade som psykoanalytiker, först i Wien och sedermera i London där hon var en av pionjärerna inom barnpsykoanalysens område.

Källa: Nationalencyklopedin. (TT)

ANNONS