Kristian Wedel: Kvinnliga fotografer i bräschen – historiska bilder

Utan Hedda Ekman, Mathilda Ranch, Olga Rinman och Anna Backlund skulle många av våra gemensamma minnen ha varit utplånade.

ANNONS
Bild: Bohusläns museum

Hedda Ekman dokumenterade kustlivet

Fotografen Hedda Ekman fotograferade år 1899 Martin Hanssons anläggning för fiskberedning i Mollösund. Kvinnliga fotografer är oväntat väl representerade i museiarkiven. Fotografens yrke var nytt – kanske rentav inte ens betraktat som ett riktigt yrke – och var därför i någon mån befriat från kvävande konventioner. Att fotografera kunde godtas som en ”kvinnlig” hobby. För dem som fotograferades kändes det kanske också mindre hotfullt med en kvinnlig fotograf i närheten. I Hedda Ekmans fall fanns det väl ytterligare en aspekt som förenklade arbetet. Hon var en ”fin fru” – gift med en konsul (och med tiden svärmor både till en utrikesminister och en general). Familjen Ekman hörde till det sena 1800-talets göteborgska handelselit. Man hade ett sommarhus på Styrsö utanför Göteborg. På 1890-talet började Hedda Ekman dokumentera skärgårdslivet med glasplåtsfotografier. Hon fotograferade fiskberedning, fiskekuttrar, fraktskutor, bryggor, sjöbodar, tunnor och torkställningar. Hennes fotografiska arkiv finns numera bland annat i de kvinnohistoriska samlingarna i Göteborgs universitetsbibliotek. När det gäller det fångade ögonblicket i Mollösund kan eftervärlden starkt misstänka att scenen inte fångar salteriets vardag helt sanningsenligt - för inte brukade väl de anställda kvinnorna stå utomhus i sina bästa klänningar?
Bild: Göteborgs Stadsmuseum

Underwood & Underwood - världen i stereo

Den engelska bildtexten till denna stereoskopbild lyder ”Göteborg, chief commercial port of western Sweden, from Lindholmen shipyards over the harbour. Copyright 1905 by Underwood & Underwood.”
Det New York-baserade företaget Underwood & Underwood var en av de första världsomspännande bildbyråerna. Framför allt dominerade bolaget marknaden för stereoskopbilder – en metod där samma objekt fotograferades samtidigt genom två linser med en liten förskjutning. Därmed skapades en djupeffekt när båda bilderna betraktades samtidigt genom ett slags visningsglasögon. Sådana fanns för både hemmabruk och på exempelvis tivolin. Underwood & Underwood hade ett enormt nät av frilansare – ofta studenter – och framställde miljontals stereoskopmotiv per år. Här har fotografen alltså ställt sig på ett berg över Lindholmens varv på Hisingen. Stereoskopeffekten förstärktes ofta av något föremål i förgrunden. I detta fall fick det bli en man med plommonstop.
Bild: Göteborgs Stadsmuseum

Olga Rinman - en av Göteborgs första pressfotografer

Olga Rinman (1861-1927) var en av Göteborgs första pressfotografer. Hon levererade reportagefoto bland annat till veckotidningen Idun. Detta vykort från 1901 finns i Göteborgs stadsmuseums samlingar. Skridskoåkare myllrar på Stora Dammen. I bakgrunden syns Vinterpaviljongen (på sommarhalvåret kallad Strandpaviljongen). Paviljongen hade år 1901 ännu inte erövrats av nykterhetsrörelsen. När bilden togs regerade källarmästare Larsson och såg till att skridskoåkarna höll ångan uppe med glögg och varm punsch. Efter skridskoåkningen bjöds också underhållning. Ett slumpmässigt valt datum, Göteborgs-Posten den 5 januari 1901, låter antyda att det brukade röra sig om blåsorkestermusik av det klämmiga och robusta slaget:
”Musiken i Slottsskogen. En afdelning av Första Göta artilleriregemente musikkår utför musik vid Vinterpaviljongen i morgon, trettondagen, kl 1 e. m. enligt följande program: 1. Marockanermarsch af Hopp. 2. Ouverture till op. ”Nürnbergerdocka” af Adam 3. Vals ”Laura”, ur operetten ”Tiggarstudenten” av Millöcker, 4. Potpurri ur Gluntarne av Wennerberg 5. Andalusisk sång av Wennerberg. 6. Introduction och final ur op. Faust av Gounod.
Bild: Tekniska museet

Carl Curman - mångsysslaren och badentusiasten

Segelfartyg på redden utanför Lysekil. Bilden är tagen på 1880- eller 1890-talet. Fotograf var den ofattbart mångsidige Carl Curman – en renässansmänniska av ett slag som det är alldeles omöjligt att tänka sig i dag och som egentligen nog var omöjlig redan i slutet av 1800-talet. Curman var läkare, forskare, tecknare, arkitekt, skulptör och fotograf – ett slags kraftverk som kunde användas till uppdrag i stil med att framställa porträttbyster på berömda professorer eller vikingar eller göra ritningarna till den första versionen av Sturebadet. Han var naturligtvis hedersledamot av Konstakademien.
I ett bohuslänskt perspektiv gjorde sig Carl Curman ett namn som badläkare i Lysekil. Han var docent i det egendomliga ämne som kallades balneologi – läran om hur man badar rätt och hälsosamt, gärna i ånguppvärmda badkar med granbarr eller andra undergörande medel. Dessa filosofier togs av samtiden på största allvar. Eftervärlden är kanske mer imponerad av Curmans insatser som dokumenterande fotograf än hans arbete med undergörande bad. Hans fotografier är en av de viktigaste källorna till kunskap om skärgårdens miljöer under andra halvan av 1800-talet.
Bild: Göteborgs Stadsmuseum

Anna Backlund - reportagefotografen

Fyrmastbarken ”Magda” vid den toppmoderna Masthuggskajen ungefär år 1915. Bilden är tagen av Anna Backlund – en av Göteborgs första stora reportagefotografer.
De fyrmastade stålbarkarna var den sista generationen segelfartyg som kunde konkurrera med ång- och motorsjöfarten. De lastade runt 4 000 ton och var personalsnålare än de gamla klipperskeppen och skonarna. En av de sista lönsamma sträckorna var vetetraden till Australien. Till skillnad från den klassiska fullriggaren hade de fyrmastade barkarna ett gaffelriggat mesansegel längst akterut.
Fotografiet företer en intressant blandning mellan den gamla och den nya tiden: ett segelfartyg vid en kaj där forna tiders mankraft ersatts av kranar, bilar och järnväg.
Bild: Hallands länsmuseer

Mathilda Ranch skildrade Halland

Mathilda Ranch (1960-1938) är en central gestalt i Hallands fotografiska historia. I decennier drev hon ateljé i Varberg, med filialer ibland annat Horred och Slöinge. Tusentals av hennes fotografier är bevarade i arkiven. För eftervärlden kan hon sägas utgöra Varbergs fotografiska minne. Under decennier porträtterade hon fortlöpande människorna och staden: torg, torn, hästskjutsar, societetsparkens glada schweizergotik, roddartävlingar, bönder, präktiga lagårdar, symöten och maskeradbaler. År 1897 firade Mathilda Ranchs fotoateljé i Varberg femton år. Det var förmodligen därför hon samlade familjemedlemmar och vänner till detta magnifika fotografi med henne själv som självklar centralfigur. På bilden finns bland annat hennes tre syskon Hulda (till vänster om Mathilda), Carl (tunnhårig med skägg) och lillebrodern Wilhelm (längst ut till höger). Brodern Carl bär slips – en tidigare ganska ovanlig kläddetalj som på 1890-talet började synas allt oftare.

Bildprojektet ”Västkusten förr” – ett samarbete mellan Stampen Media och västsvenska museer – fortsätter. I dag är temat fotografer – fyra kvinnliga, en manlig och en anonym bildbyråfotograf på Lindholmen.

GP Göteborgiana

Nu kan du få alla våra texter och reportage om det gamla Göteborg som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Göteborgiana. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

”Västkusten förr” – ett samarbete mellan museer och medier

”Västkusten förr” är ett stort samarbetsprojekt som berättar Västkustens historia och historier – från Strömstad till Laholm – med hjälp av fotografier från musei- och pressarkiven. Tyngdpunkten ligger på fotografiskt material från perioden 1870-1970.

I ”Västkusten förr” ingår Stampen Media, Bohusläns museum, Göteborgs stadsmuseum, Hallands länsmuseer, Bokförlaget Max Ström och engagerade privatpersoner.

Resultaten från ”Västkusten förr” presenteras fortlöpande i Stampen Medias tidningar. För projektets senare skede planeras bland annat bokutgivning och museiutställningar.

ANNONS