Kändistjänsten Memmo går i graven

Memmo erbjöd privatpersoner och företag personliga videohälsningar från kändisar – på beställning. Techbolaget blev snabbt en succé med stark tillväxt, men efter flera sparpaket försätts bolaget nu i konkurs rapporterar Breakit.

ANNONS
|

Efter etableringen 2019 kunde Gustav Lundberg Turesson och Tobias Bengtsdahl, grundarna av techbolaget Memmo, konstatera att deras idé snabbt blev en hit. Företag och privatpersoner var ivriga att beställa personliga videohälsningar från olika kändisar. Filmsnuttarna skickades sedan vidare för att överraska vänner och familj vid födelsedagar, bröllop och andra speciella tillfällen.

Under 2020 skickades över 60 000 videohälsningar, och 2021 ökade Memmos omsättning från sju till 69 miljoner kronor.

Från succé till konkurs

Som förlaga hade Memmo amerikanska Cameo – en snarlik tjänst som också växte snabbt och tog in stora mängder riskkapital.

Bland kändisarna som anlitades av bolaget fanns Christina Schollin, Douglas ”Dogge Doggelito” Leon, Suzanne Reuter, Edward Blom och Jessica Andersson.

ANNONS

Under 2022 gick det sämre för techföretaget som enligt Dagens Industri gick back med närmare 100 miljoner kronor.

Företaget tvingades till omfattande nedskärningar och flera sparpaket genomfördes.

I november 2022 hade antalet anställda minskat från 120 till 26.

Och nu tycks de beställda kändishälsningarna alltså tystna för gott.

Under tisdagen rapporterade nyhetssajten Breakit att Memmo ansökt om, och beviljats, konkurs vid Stockholms tingsrätt. Vid tidpunkten för konkursen hade bolaget tio anställda.

LÄS MER:Profilerna: Därför säljer vi hälsningar på Memmo

LÄS MER:Buskispersonalens udda yrken under pandemin

LÄS MER:Ståuppkomiker behöver skratt – inte pengar

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik.Läs mer om våra etiska regler här.

ANNONS