Galenskaparna och After Shave tog över Lorensbergsteatern 1987. Nu lämnar de den vidare.
Galenskaparna och After Shave tog över Lorensbergsteatern 1987. Nu lämnar de den vidare. Bild: Pressbild

Lis Hellström Sveningson: Lorensbergsteatern måste leva vidare

Kärleken har svallat mellan scen och salong. Som Kulturtuben skapade Galenskaparna och After Shave ett nöjescentrum på Lorensbergsteatern och förnyade nummerrevyn. Nu lämnar de teatern vidare och det viktiga är att scenen inte står tom, skriver GP:s kritiker Lis Hellström Sveningson.

ANNONS
|

”Vemodigt och nödvändigt”. Claes Eriksson förmedlar både känsla och krass insikt när han kommenterar att Kulturtuben har beslutat att lämna Lorensbergsteatern.

Ja, allt har sin tid, det gäller även teatrar och aktörer. Det har gått sex år sedan Galenskaparna och After Shave senast använde Lorensbergsteatern för det de en gång tog den i besittning för; att presentera sina egna föreställningar. Nu vill de inte spela tillsammans mer.

”Stinsen brinner” var det första programmet, 1987. Det blev en succé, vad som tidigare hade varit några få föreställningsdagar på Stenhammarsalen ersattes av fleråriga spelperioder och ett par hundra tusen besökare. Inte bara i Göteborg – rusningen efter biljetter fortplantades ända till spelningarna i Stockholm, även med följande uppsättningar.

ANNONS

Det var kanske tur för teatern att humorgänget kom dit, när de tog över var lokalerna nedgångna.

Med tv-serien ”Macken” hade Galenskaparna och After Shave redan 1986 blivit vad vi i dag kallar virala. Då handlade det om tittarsiffror. Men tv-program och filmer i all ära, det var ändå på Lorensbergsteatern gruppen hörde hemma. Som ett bevis på scenens betydelse gjorde medlemmarna en scenversion av ”Macken” till Lorensbergsteaterns hundraårsjubileum 2016.

Det var kanske tur för teatern att humorgänget kom dit, när de tog över var lokalerna nedgångna. Den en gång så stolta teatern, som invigdes 1916 och under Per Lindbergs ledning blev ett centrum för den svenska teaterns konstnärliga utveckling, hade levt vidare som biograf sedan teaterverksamheten 1934 flyttade över gatan till nybyggda Stadsteatern. Teaterspöket gillade säkert återgången till ursprunget – även om det var mer skratt och stoj än klassiska dramer som iscensattes.

Galenskaparna och After Shave skapade ett nöjescentrum och tog hand om huset, så väl att det byggnadsminnesförklarades 2012. Samma år bjöd gänget på sin egen jubileumsshow – en 30-årsfest fylld av pärlor, år för år, med hög igenkänningsfaktor. Jag var där och kände kärleken svalla mellan scen och salong.

Det viktiga är att Lorensbergsteatern fortsätter som teater.

”Det ser ut som en teaterhistorisk tanke att Galenskaparna tog över Lorensberg /…/Liksom Lindberg ville bygga upp en ’folkteater’ med modern teknik och scenografi, har hans sentida efterträdare förnyat nummerrevyn med rörliga scenbilder av Allan Rolf Håkansson”, skriver Olle Sjögren i ”Ny svensk teaterhistoria, del 3”. Jag håller med.

ANNONS

Men nu är det dags att lämna över. Lorensbergsteatern har den senaste tiden fungerat som en gästspelsscen och att den fortsätter så låter Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain förstå. De tillhör de dominerande nöjesarrangörerna i landet med beprövad vana att driva både scener och turnéer.

Och det viktiga är att Lorensbergsteatern fortsätter som teater. Scenen får inte stå tom.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Claes Eriksson och Galenskaparna lämnar Lorensbergsteatern

LÄS MER:Claes Eriksson: ”Jag blev enormt överraskad när jag kom till Göteborg”

LÄS MER:Recension: ”Det ska vara gôtt att leva” i regi av Anna och Håkan Hammarén och Rasmus Ohlander

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS