Konstnären Herman Fogelin har gått bort

Konstnären Herman Fogelin har gått bort. Kerstin Parker skriver om en keramiker och konstnär som har betytt mycket för konsten och konsthantverket i Göteborg.

ANNONS

Herman Fogelin har gått bort och lämnat vänner, familj och kollegor i djup sorg och saknad. Herman var en framstående keramiker och konstnär med ett unikt uttryck som förmedlades genom en mångfald av symboler, mönster och färger. Ofta finns det i hans verk referenser till forntida kulturer, såsom den tidiga minoiska, med djurhuvuden som möter grafiska motiv, växter och kroppsdelar.

Herman föddes 1947 i Uddevalla, men bodde och verkade större delen av sitt liv på Kvarnberget i Göteborg. Han har skapat keramik sedan mitten av 70-talet då han studerade vid Konstindustriskolan, numera HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk. Senare undervisade han där och även på KV Konstskola. För 40 år sedan var han med och grundade Galleri Lerverk där han har haft ett stort engagemang och sedermera blivit hedersmedlem. Han är också känd för sina offentliga utsmyckningar, bland annat i Lundbytunneln och på Gårda brandstation, och hans namn pryder en spårvagn efter att han erhållit Göteborgs spårvägars kulturpris 2010. Han har haft många utställningar och finns representerad på både Röhsska museet och Nationalmuseum i Stockholm.

ANNONS

Herman var en framstående keramiker och konstnär med ett unikt uttryck som förmedlades genom en mångfald av symboler, mönster och färger.

Love Jönsson, chef på Rian designmuseum i Falkenberg, säger att Herman ”i sitt sätt att bejaka det dekorativa och fabulerande gick mot strömmen under utbildningstiden och debuten på 1970-talet då konsthantverket präglades av allvar och en strävan efter rustika och jordnära uttryck”. Han hävdar att Hermans tidiga keramik föregrep den postmoderna stil som slog igenom brett först ett decennium senare. ”Men för Herman handlade det inte om stil i ytlig bemärkelse utan om ett personligt uttryck som han höll fast vid hela livet.”

Ett flertal av regionens främre keramiker har haft Herman som lärare på HDK, och de vittnar alla om hur oerhört viktig han var för deras konstnärliga utveckling. Bibbi Forsman, programproducent Konst på Blå Stället, berättar att Herman ställde krav på sina studenter att skapa mening. ”Ingen har fått mig att känna mig så sedd.”

Vänner, kollegor och andra röster betonar Hermans goda hjärta, värme, generositet och humor. Bilden de ger är av en storslagen konstnär och människa och de flesta som lärde känna honom instämmer nog i Bibbi Formans ord: ”Jag önskar att alla fick ha en Herman i sitt liv.”

ANNONS