Fem år har det tagit för Göteborgsgruppen Konst AB att färdigställa sin allra första långfilm. Titeln är ”Vernissage hos Gud” och handlingen i det smått trippiga spänningsmysteriet utspelar sig i konstvärlden.
Där får vi följa den unga konststudenten Irma, som får i uppdrag av Gud att göra det perfekta konstverket till sin examensutställning. Nästan direkt stöter hon på problem och tvingas hantera ett ondskefullt hemligt sällskap som vill kommersialisera konsten.
Blev arga när de såg ”The Square”
Just det temat: hur konsten håller på att helt inlemmas i kapitalismen, har länge intresserat gruppen.Tidigare har de utforskat ämnet i pjäserna ”Total trygghet”, ”Total fräschhet” och ”Total strukturalitet”, liksom i sin vilda tolkning av Shakespeares ”Stormen”.
Nu visualiserar de sina tankar om konstnärers villkor också i filmformat.
– Vi blev väldigt arga när vi såg Ruben Östlunds film ”The Square”, säger regissören Ossian Melin som menar att Guldpalmsvinnaren målar upp en bild av konstvärlden som han inte alls känner igen sig i.
– Och då är jag ändå uppvuxen i den världen, tillägger Ossian vars föräldrar Bo Melin och Charlotta Nylund båda är konstnärer.
”The square” kretsar kring någon slags lyxiga, välmående människor säger han när han tillsammans med filmens andre regissör Filip Aladdin gästar GP:s morgonprogram Nyhetsshowen.
– Den visar en konstigt amerikaniserad konstvärld.
Hur är er egen bild av konstvärlden? undrar programledaren Kalle Berg.
– Den är liksom mer alkoholiserad och deprimerad, folk sitter och skriver någon blankett till soc och någon stipendieansökan. Allt är bara jävligt dassigt och urballat på någon slags härligt sätt, förklarar Ossian Melin.
Inspirerade av Joe Labero och Hasse å Tage
Med sin film vill gruppen KonstAB hylla konst som ett alternativ till allt det duktiga i det prestationsdrivna samhälle vi lever i, säger de.
– Den ska vara en hyllning till den mållösa, helt fria konsten. Konsten för konstens skull. Där man inte hela tiden tänker på resultat och konsekvenser.
Bland sina inspirationskällorna inför filmen nämner regissörerna så vitt skilda personer som illusionisten Joe Labero, chilenske filmregissören och serieskaparen Alejandro Jodorowski och humorduon Hasse å Tage. Speciellt då deras komedier ”Äppelkriget” (1971) och ”Ägget är löst” (1975).
GP har sökt Ruben Östlund som avböjer att kommentera.
LÄS MER:Recension: ”Vernissage hos Gud” i regi av Ossian Melin och Filip Aladdin
LÄS MER:Se in bakom kulisserna till Konstabs nya långfilm
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.