Valet att låta ”Abbatarerna” uppträda på konserten i London är en illa dold fåfänga, menar GP:s Nina Morby.
Valet att låta ”Abbatarerna” uppträda på konserten i London är en illa dold fåfänga, menar GP:s Nina Morby. Bild: Industrial Light and Magic/TT

Abbas fåfänga är otidsenlig – och uppfriskande

Valet att låta virtuella avatarer uppträda på ”Voyage”–konserten framstår som ren fåfänga, och strider därmed mot samtidens self-love kultur. Av samma anledning känns valet uppfriskande, menar GP:s Nina Morby.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Till slut kom pushnotisen halva världen väntat på: Abba släpper nytt album, och kommer dessutom uppträda på en specialbyggd arena i London. Digitalt.

Men varför låter popbandet sin nostalgisjuka publik betrakta fyra virtuella avatarer (”Abbatarer”) mima till Mamma Mia, och inte medlemmarnas egna kött och blod?

Det mest uppenbara svaret tycks vara att bandmedlemmarna lider av en illa förklädd fåfänga.

Under en intervju med Expressen påstår dock Benny Andersson, i en slags självförnekelse, att beslutet speglar publikens egen önskan. ”Jag tror att ingen vill det. Gå in i studion är en helt annan sak, det är bara vi och vi gör exakt vad vi vill och har kontroll på allt vi gör, det är bara lustfyllt. Men att ställa sig på en scen i Globen eller något när det sitter en publik där och väntar på att det ska hända något – det är mycket, mycket jobbigare”, sa han till Expressen.

ANNONS

Men historien om bandets ytlighet slutar inte där, gruppen har nämligen låtit sina ”Abbatarer” modelleras efter hur medlemmarna såg ut år 1978, som tydligen var året då Björn och Bennys kalufser nådde sin peak, enligt vad producenten Ludvig Andersson sagt till TT.

Ingen skugga bör falla över Abbas fåfänga, och den som själv inte lägger ett eller tvåhundra filter på sina selfies får gärna kasta första stenen.

LÄS MER:Vad får fansen ut av Abba:s nya hologram?

Ingen skugga bör falla över Abbas fåfänga, och den som själv inte lägger ett eller tvåhundra filter på sina selfies får gärna kasta första stenen. Däremot känns popgruppens beslut chockerande otidsenligt, mot bakgrund av den self love-kultur som dominerar på internet, i samtiden och kändisars instagramflöden.

Till skillnad från samma kulturs gyllene regel – må du älska din kropp som du älskar din nästa – känns det nästan uppfriskande passé att ett av världens största band helt sonika skiter i vår tids uppfattning om vett och etikett.

För visst har det blivit fult att känna sig ful? Så verkade det åtminstone när Khloé Kardashian erkände sitt självförakt efter att en oretuscherad bild på stjärnans kropp lagts upp på Instagram, utan hennes vetskap. Kardashian beskylldes bland annat för att vara ofeministisk i sin reaktion, och kritiker menade att hon tvärtom borde hon ha deklarerat sin kärlek till bilden och sin naturliga lekamen, för att inspirera unga kvinnliga följare att göra detsamma.

ANNONS

Samtidigt som det mot denna bakgrund känns aningen vågat av Abba att inte gå i bräschen för en kroppsaktivistisk ideologi, undrar man hur älskat ett band ska behöva vara för att deras yttre ska ses som irrelevant. Eller snarare, för att de själva ska kunna lita på att publikens kärlek är blind.

Läs mer: Så reagerar världen på Abbas ”Voyage”

Läs mer: Recension: Abba - ”Voyage” - låt för låt

Läs mer: Vad får fansen ut av Abba:s nya hologram?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS