Det är inget fel på tydlighet och regler. Men det är inte samma som ”omsorg” som straff.
Det är inget fel på tydlighet och regler. Men det är inte samma som ”omsorg” som straff. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Eva-Lotta Hultén: Det är inte ”omsorg” att straffa stökiga elever

Brännvinstussar till skrikiga spädbarn ”fungerade” också, men vi slutade eftersom priset var för högt. Eva-Lotta Hulthén svarar Viktoria Tryggvadottir Rolka om ”förväntansdokument” i skolan.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Så trött man kan bli på storvulen retorik och förvrängningar. Jag har inte ”kritiserat Socialdemokraterna för att vilja ta tag i stöket i skolan”. Jag har kritiserat hur man vill ta tag i det. Alla lösningar på ett problem är nämligen inte lika bra. För att ge ett tydligt exempel: att strypa de barn som stör skulle också få slut på deras stök.

LÄS MER:”Skolan ska varken ha kelgrisar eller styvbarn”

Man måste alltid fundera över vilka biverkningar det man gör med, eller mot, barn får. Brännvinstussar till skrikiga spädbarn har vi slutat med eftersom vi vet att det visserligen ”fungerade” men priset var för högt. Samma sak är det med feltänkta straff och onödig hårdhet. Det riskerar att leda till att barn (som lever upp också till negativa förväntningar) muras in i en roll som bråkstake eller att de börjar avsky skolan. Inget av detta ger goda grunder för lärande.

ANNONS

Att ge alla barn jämlika förutsättningar är inte detsamma som att kräva exakt samma prestationer av dem eller ge dem exakt samma saker.

Det är utmärkt att Trygvadottir Rolka vill att skolan vare sig ska ha kelgrisar eller styvbarn. Men att ge alla barn jämlika förutsättningar är inte detsamma som att kräva exakt samma prestationer av dem eller ge dem exakt samma saker. Ingen skulle tycka att jag gett mina barn samma förutsättningar om jag gav min 186 cm långe, och ännu växande, son exakt lika stora kläder som sin 164 cm långa syster. Ännu mindre så om jag krävde att min dotter skulle nå upp till översta skåpet utan pall. Barn behöver olika saker och klarar olika saker.

Det är inget fel på vare sig regler eller tydlighet, det konstaterade jag redan i mitt första inlägg. Ibland är det också motiverat att föra ut elever ur klassrummet för att lugna en situation. Men en ”omsorg”, som Trygvadottir Rolka kallar det, som handlar om att straffa alla som inte lever upp till regler är faktiskt inte mycket till omsorg. Vad hände med att försöka reda ut varför eleven uppför sig som den gör, guida, stötta, lyssna, anpassa, förmana, kräva att man ställer till rätta när man gjort fel?

LÄS MER:Fel att hota barn som inte kan följa ”förväntansdokument”

Och hur galet är inte kvarsittning? Tid i skolan, tid för lärande, ska alltså ses som ett straff? Man får vara bra naiv för att inte inse att det budskapet når också alla de skötsamma barnen.

ANNONS

Jag kan rekommendera Trygvadottir Rolka att ta sig en titt Cederbergsskolan i Jämtland som hade stora problem med stök och tufft klimat och som vände detta utan hårda tag, genom att jobba med relationer och lyhördhet. De fick experthjälp från Skolverket, som säkert gärna delar med sig också till Göteborgs kommun.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS