Kendall Jenner gör sin ångest till varumärke

Tone Schunnesson funderar över varför Kardashian-systern Kendall Jenner gjort en hel tv-serie om sin ångest. Psykisk ohälsa verkar för vissa influencers ha blivit en del av deras kommersiella framgångar.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Jag har precis som alla andra mått dåligt under det föregående året och sökt mer eller mindre evidensbaserad hjälp. På Instagram och TikTok har algoritmen plockat upp på min desperation och därför rullar självhjälpstipsen in i flödet. Psykologer och oklart utbildade coacher delar med sig av andningstips, meditationsövningar och goda råd. I tunnelbanan avlöser reklamerna varandra för terapeuter i telefonen. Precis som med dejting, konsumtion och allt annat i våra liv har terapin digitaliserats.

Att ta hand om sin mentala hälsa var på tapeten även innan pandemin. Man kan till och med kalla att prata om hur man egentligen mår för en trend, en trend som inte minst många unga kvinnliga kändisar går i täten för. Inget konstigt med det, eftersom den psykiska ohälsan ökar bland unga och framförallt unga tjejer.

ANNONS

En som nu gör sig själv till ansiktet utåt för att bryta stigmat kring att ha ångest är Kendall Jenner, den nästa yngsta systern i Kardashian-klanen. I syskonskaran är hon en främmande fågel. Sällan dyker hon upp i ”Keeping up with the Kardashians”, som efter 20 säsonger och mer än tio år nyss sände sitt sista avsnitt. Hennes lågmälda profil är såklart bara relativt lågmäld: hon har fortfarande 169 miljoner följare på Instagram. Det har tidigare kunnat förstås höra ihop med hennes yrkesval. Medan henne systrar öppnat upp för miljoner andra influencers med den lite nedsättande termen ”Instagramodell”, det vill säga en modell som inte står sig mot modevärldens ideal utan bara mot den kommersiella världens ideal, har den gängliga Jenner satsat på en karriär som riktig modell.

Återkommande för kvinnorna är att exponeringen som kommer med deras yrke utgör en stor negativ faktor för deras psykiska hälsa.

I början var det svårt eftersom de klassiska modehusen inte ville förknippas med reality-TV. Men tillsammans med tidningsdöden ritade Jenner om kartan och representerar nu den nya tidens modeller, där redan kända unga kvinnor blir ansiktet utåt för stora märken. Inte bara för sin skönhet utan också för sin röst, för att de genererar engagemang och kan erbjuda varumärkena en redan existerande marknad.

Under maj månad, som är amerikanska ”mental health month”, släppte Vogue serien ”Open minded”. I en miniserie producerad av modetidningen sitter modellen ner med fyra psykologer och psykiatriker för att diskutera sin och andras mentala hälsa. Ämnena är social fobi, social media-ångest, panikångest och föregripande ångest. I första avsnittet berättar Jenner hur hon redan som barn hade svår ångest, men hon vill inte att någon ska tro att hon tycker synd om sig själv. Hon försöker föregå kritiker genom att säga att visst kan man undra hur någon som är så privilegierad kan må dåligt, men hon har ändå en hjärna. Och hjärnan gör inte alltid som man vill.

ANNONS

Trots den många gånger skoningslösa publiken på andra sidan skärmen förväntas offentliga personer numera tala öppet om sina psykiska problem. I Sverige har Bianca Ingrosso delat med sig modigt om sina ätstörningar och bland de världskända sticker Selena Gomez och Demi Levato ut. Gomez har flera gånger varit inlagd för depression och Demi Levato talar ingående om ett missbruk som nästan dödade henne i ”Dancing with the devil”, en dokumentärserie som stjärna släppte som en del av sin comeback under våren.

Jenner är inte bara delaktig i att skapa en ouppnåelig norm, med modifierade ansikten och kroppar, utan hon har tidigare profiterat på att tala om ångest.

Återkommande för kvinnorna är att exponeringen som kommer med deras yrke utgör en stor negativ faktor för deras psykiska hälsa. Det är följarnas trakasserier men också den misogyna nöjesbranschens omöjliga standard, både gällande utseende och tillgänglighet.

Avsnittet som lockade mest av ”Open minded” var det om sociala medier-ångest. Dubbelheten i att ha ångest över att man utsätts för den press som ens familj, eller varumärke, mer eller mindre uppfann undgår ingen. Och Jenner är inte bara delaktig i att skapa en ouppnåelig norm, med modifierade ansikten och kroppar, utan hon har tidigare profiterat på att tala om ångest. Tillsammans med ansiktsrengöringen Proactiv gjorde hon 2019 en misslyckad kampanj om ångesten över finnar och varumärket lanserade samarbetet med ett språk som annars förknippas med allvarliga trauman. Och precis som Proactiv ville profitera på autenticitet vill Vogue göra detsamma. Tidningen har under senare år aggressivt och märkbart etablerat sig online.

ANNONS

Men som med allt annat på internet får man ta det onda med de goda. Att fler människor lär sig om psykisk ohälsa och hittar strategier för sitt välbefinnande är positivt, även om det är ett sätt att bredda sitt varumärke för både Jenner och Vogue.

Läs mer av Tone Schunnesson:

LÄS MER:Begär på kredit

LÄS MER:Min kärlekshistoria med elsparkcykeln är över nu

LÄS MER:Sommarnovellen: ”Dö, Stockholm, dö” av Tone Schunnesson – Del 1

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS