Pontus Hammarén: Konsthallen förlorar bara på att ligga i Gamlestaden

Konsthallen kommer bara förlora på att ligga i Gamlestaden, menar Pontus Hammarén i en slutreplik till Ann Catrine Fogelgren (L), som svarade honom i GP Kultur(20/10).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Stora städer har större centrum än mindre städer. Liljevalchs konsthall på Djurgården ligger som sig bör i de centrala delarna av Stockholm. Gamlestaden, där kulturnämnden avser att placera Göteborgs konsthall, utgör däremot inte en del av centrala Göteborg. Ann Catrine Fogelgrens konstaterande att restiderna är likartade mellan Kungsträdgården och Djurgården respektive Brunnsparken och Gamlestaden blir en irrelevant jämförelse. Restiden spelar i praktiken en marginell roll för hur vi rör oss och för vad vi upplever som centralt eller inte. Försök att se nyktert på saken – få människor, särskilt de som kommer utifrån, kommer att ta sig till Gamlestaden för att besöka Konsthallen. En omfattande publikförlust blir följden av en flytt.

ANNONS

Gamlestaden är åtskild från centrala Göteborg av stora motortrafikleder. Kanske kan man tala om en – tämligen separerad – stad i staden. Mot den bakgrunden blir jag lite orolig när Fogelgren talar om att flytten av Konsthallen till Gamlestaden kommer att innebära en starkare lokal förankring av verksamheten. Är det en starkare lokal förankring i Gamlestaden som Fogelgren avser? Eller ska vi verkligen tro på en starkare förankring i hela Göteborg – som ska ske ifrån Gamlestaden?

Det är en segdragen myt att Konsthallen på Götaplatsen skulle vara så otillgänglig.

Idén om en flytt är som sagt inte ny. Vad jag förstått kommer den ursprungligen från tjänstemän på Konsthallen. Och mig veterligt startade allt med en dröm om ett centralare läge än Götaplatsen… Magasinsgatan, en adress mitt i folkvimlet var uppe till diskussion en längre tid. (Den idén är lättare att ha förståelse för.) När det sedan bidde en tummetott och man hamnar ute i Gamlestaden borde man tagit sitt förnuft till fånga och backat hem.

Konsthallens nuvarande placering invid Konstmuseet är värdefull och ger åtskilliga synergieffekter. Bland annat förhindrar Konsthallen Götaplatsen från att stelna till ett bildkonstens mausoleum. Den samtida konsten står här i dialog med den stora traditionen och utmanar den. Allt är synnerligen väl samlat, inte minst för turisten. (En mindre filial, kanske ett experimentrum i Gamlestaden vore däremot inte fel, som ett komplement till den centrala Konsthallen.)

ANNONS

Det är vidare en segdragen myt att Konsthallen på Götaplatsen skulle vara så otillgänglig. En mycket stor skara människor kommer till Konsthallen när lockelsen är tillräckligt stark. Men självklart finns här många förbättringar att göra. Per-Olof Frenning, en av arkitekterna bakom Konstmuseets lyckade nya entré på 90-talet, har visat mig mycket intressanta planer över en ny entré till Konsthallen. Entrén skulle ligga vid statyn föreställande Victor Hasselblad på Konsthallens markplan. Det finns även skisser på hur en utbyggnad skulle kunna utformas, en utbyggnad ämnad inte minst att underlätta all logistik och att ge personalen mer utrymme.

Flytten ter sig som en besynnerlig symbolhandling.

Dessa skisser borde Kulturnämnden ta en titt på innan man stympar ett i Sverige unikt kulturcentrum och förpassar Konsthallen till en anonym reträttplats i Gamlestaden. En flytt kan också innebära risker. En Konsthall som inte är angelägen för en hyggligt bred publik riskerar på sikt att stängas när svångremmen dras.

Avskriver man den bisarra vanföreställningen om att konsten blir allmänt mer tillgänglig i Gamlestaden återstår bara dunkla motiv. Flytten ter sig som en besynnerlig symbolhandling med luddigt syfte. ”Platsspecifik samverkan och breddat målgruppsarbete”… Släng detta i papperskorgen och tillvarata istället den fina Konsthall vi har i centralt läge, tillgänglig för alla. De logistiska problemen går som sagt att lösa.

ANNONS

Pontus Hammarén driver Galleri Hammarén i Göteborg. Han var tidigare chef för Borås konstmuseum.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Flytten är nödvändig för att hålla konsthallen relevant

LÄS MER:Låt göteborgarna få behålla sin konsthall i Göteborgs mitt

LÄS MER:Göteborg behöver Folkteatern vid Järntorget

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS