Godis på en godisaffär.
Godis på en godisaffär. Bild: Martina Holmberg / TT

Sanna Samuelsson: Göteborg måste värna om sina godisaffärer

Få svenska städer har en sådan rik flora av godisaffärer som Göteborg. Det gör staden mer människovänlig, tycker GP:s Sanna Samuelsson, som vill slå ett slag för tröstätandet som folksport.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

En sak som utmärker Göteborg för en inflyttad som mig är inte de goa gubbarna, utan de sega råttorna. Aldrig har jag besökt så många godisaffärer som här. Inte för att jag saknade intresset, eller sötsuget tidigare, utan för att många av dem har lagts ner i många städer i dag, där de stora kedjorna har tagit över. 7-Eleven och Pressbyrån dominerar utbudet i exempelvis Stockholm.

För en som föredrar lakrits är det alltid svårt att hitta sina favoriter där. Då får man gå till en av de där trendiga speciallakritsbutikerna och betala sextio kronor för ett stycke finskt kol. Där går min personliga gräns.

ANNONS

Så är det inte i Göteborg. Här kan du initierat välja dina favoriter på Sega gubben på Övre Husargatan, Allt godis i Kungsten, eller Chokoglad i Bellevue, och så vidare. Hälsohetsen i ätstörningarnas tidevarv verkar inte ha nått hit. Ätande som mental belöning har inte blivit otrendigt.

För en lakritsråtta är det svårt att hitta sina favoriter. Då får man gå till en av de där trendiga speciallakritsbutikerna och betala sextio kronor för ett stycke finskt kol.

Och vad är det för fel på att gå in i en väldoftande godisbutik, botanisera bland de dignande hyllorna, och låta kolorna, violpistolerna och lakritsrullarna trilla ner i påsen när man haft en dålig dag?

Sätt inte naturgodiset i halsen nu – jag känner till fetma-epidemin – men om man lever ett i övrigt hälsosamt liv är det väl inte så farligt? Få blir tjocka av att äta lite lösgodis någon gång i veckan. Många blir däremot gladare.

Kedjorna strömlinjeformar våra stadsmiljöer. Stadsbilden blir tråkigare när det bara är Espresso House, Harrys och Lindex. Det blir dyrare, mer av samma. Och tragiskt när det inte går att se skillnad på stadskärnorna i Borås och Västerås. Det är samma affärer och caféer överallt. Inte för att jag är en generell marknadsivrare, men det är väl inte så det är tänkt att fungera?

Det senare exemplet är såklart Filmstadens nya beslut om att förbjuda medhavt godis på sina biografer. När jag och min flickvän skulle se den eminenta Zlatanfilmen på Bergakungen häromveckan diskuterade vi på vägen dit, ovetandes om det stundande förbudet, om vi skulle köpa godis där eller på godisaffären i närheten. Det blev där, men jag knotade, uppfostrad till en liten Spara som jag är. De må ha en miljon olika läsksmaker i sin häftiga automat, men priserna är höga och godisutbudet är bristfälligt.

ANNONS

Då fanns det bara Filmstaden kvar, som enbart visade storfilmer. Biobiljetterna blev bara dyrare, men det var ett fattigare liv, och jag slutade i princip att gå på bio.

Som GP:s filmredaktör Maria Domellöf-Wik skriver: ”I takt med att filmerna blir längre, biljettpriserna högre och godis, läsk och snacks börjar ingå som förväntning i en allt dyrare ”helhetsupplevelse” på biografen får allt fler föräldrar en klump i magen: hur ska vi nu ha råd?” (11/4). Det är även ett hot mot våra kiosker och godisaffärer, som GP Kultur rapporterade om samma dag, där en kioskägare kallar det för en ”katastrof”.

För att inte tala om hur kedjefieringen påverkar filmutbudet i våra städer. I Göteborg finns det ju en go flora av oberoende kvalitetsbiografer, som Bio Roy, Capitol och Hagabion, men jag minns tydligt när Sandrews-biografen, som hade de lite smalare filmerna, lade ner i min hemstad under min gymnasietid. Då fanns det bara en biograf kvar, Filmstaden, som visade storfilmerna. Biobiljetterna blev bara dyrare, men det var ett fattigare liv. Jag slutade i princip att gå på bio.

Jag tillhör dem som gillar den långsamma shoppingen, att gå till saluhallen en solig lördag för att köpa obskyr italiensk sallad eller till ostaffären och köpa en god ost. Ett förvisso inte billigt nöje, men ändå tillfredsställande zen. Godisaffärerna har inte samma romantiska air över sig, men de borde ha det. De gör vår stad mer människovänlig.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Varför kan inte Heden få se ut som den gör?

LÄS MER:Vilka familjer har i framtiden råd att ta med barnen på bio?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS