Nominerade till årets skönlitterära bok
”Minnestrådar” av Carola Hansson
.
”Splendor” av Stefan Lindberg
Läs hela recensionen här
”Jag ser allt du gör” av Annika Norlin
”Samlade verk” av Lydia Sandgren
.
”Jordlöparens bok. Om natur, konst och människor” av Thomas Tidholm
”Renegater” av Klas Östergren
Läs hela recensionen här
LÄS MER:Lydia Sandgren ville resa ett monument över den förlorade staden
LÄS MER:Johanna Bäckström Lerneby om släkten som anses styra i Angered
Nominerade till Årets svenska fackbok
”Livets tunna väggar” av Nina Burton
”Familjen” av Johanna Bäckström Lerneby
Läs hela recensionen här.
”Herrarna satte oss hit. Om tvångsförflyttningarna i Sverige” av Elin Anna Labba
Läs hela recensionen här.
”Längta hem, längta bort. En essä om litteratur på flykt” av Kristoffer Leandoer
Läs hela recensionen här.
”Trubbel. Berättelsen om Olle Adolphson” av Jan Malmborg
Läs hela recensionen här.
”Sverigevänner. Historien om hur pappa och jag försökte bli svenskast på Tjörn” av Arash Sanari
LÄS MER:Klas Östergren: Efter ”Gentlemen” slöt jag en pakt med mig själv
LÄS MER:Fem bilderböcker du bara inte får missa just nu
Nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok
”Mitt bottenliv. Av en ensam axolotl” av Linda Bondestam
Juryns motivering:
”Mitt bottenliv” erbjuder en humoristisk och hoppfull klimatberättelse i autofiktionsformat. En utrotningshotad salamander förundras över allt skräp som fyller havet, och sveps iväg av en tsunami förorsakad av människans klimatpåverkan. Fram träder ett ekosystem i fritt fall. Miljökatastrofen gestaltas med dov kolorism och stringent text snillrikt infogad på de välutnyttjade uppslagen. Verket visar Linda Bondestams virtuositet genom att begagna och berika bilderbokens hela repertoar.
”Kråkorna” av Anders Fager och Peter Bergting
Juryns motivering:
Att trauman överförs från generation till generation gestaltas som aldrig förr i serieromanen ”Kråkorna”, där Kim, som får ärva en övergiven släktgård på landsbygden, konfronterar sitt såriga arv. Anders Fager portionerar ut texten på flera nivåer, i form av post it-lappar och röster från det förflutna. Sömlöst griper Peter Bergtings stämningsmättade bildberättande in i skildringen av att möta ett smärtsamt ursprung. Kusliga skräckelement och folktro fördjupar rörande den olust som ruvar över både Kim och läsaren.
”Billie, Korven och havet” av Julia Hansson
Juryns motivering:
En solsmekt dag på stranden har sällan fångats som i ”Billie, Korven och havet”. Julia Hanssons sinnliga bilderboksdebut bågnar av strandkänsla och värme genom en makalös ljussättning som ger kroppslig igenkänning. Med bravur tecknas barnets vilja och motvilja lika finessrikt som solstrålarnas spel. Eftermiddagssolens sken framkallar badandets bestyr så att sandkornen, parasollskuggan och frottéhanddukens strävhet känns i skinnet på både den vuxna betraktaren och på det barn som likt Billie inte alltid vill kasta sig i vattnet.
”Kom dagen, kom natten” av Åsa Lind och Emma Virke
Juryns motivering:
Dragspelsformatet kommer till sin fulla rätt i ”Kom dagen, kom natten”, där en dag- och en nattsida vecklas ut. Ur det lilla barnets perspektiv levandegörs en sensommardag på landet, där hjärtat pulserar i marken, solstrålar värmer och ensamhet trollas bort. Vardag övergår efterhand i dröm och i en önskan om att våga släppa sina flytkuddar. Åsa Linds lättflytande vers rymmer ett poetiskt anslag som Emma Virkes perspektivrika illustrationer känsligt fördjupar. Hyllningen till en sinnlig barndomsvärld och nordisk sommar, och till själva bilderboksformatet, hänför.
”Humlan Hanssons hemligheter” av Kristina Sigunsdotter och Ester Eriksson
Juryns motivering:
Balansakten mellan existentiell smärta och humor är kongenial i ”Humlan Hanssons hemligheter”. Den avväpnande berättelsen om bästissvek och växtvärk kickstartar i dagboksformat. Kristina Sigunsdotters text är skruvad och sällsynt levande. Ester Eriksson excellerar i svärta, i illustrationer som fångar Humlans konstnärssjäl. Här har hästtjejerna faktiskt hästhuvud, och den psykiskt sjuka fasterns konstnärskap ger relief åt Humlans tillvaro i ett text- och bildsamarbete som bjuder på vrålskratt och hjärtenyp.
”Alltid hejdå” av Alma Thörn
Juryns motivering:
Alma Thörns självbiografiska debut handlar om att längta hem innan man farit, tvingas välja mellan människor man älskar och om att alltid behöva säga hejdå. Med bildberättelsens medel fångas lyhört känslan av hemlängtan och otillräcklighet över generationsgränserna. En tolvårig Alma slits mellan sin mamma och pappa, likt hennes mamma gjorde trettio år tidigare. Gråskala och sepia går omlott för att markera de tidslager som återges med fullständig tonträff. ”Alltid hejdå” är en serieroman sedd genom barnets ögon som skär i hjärtat och ger en varm kram på samma gång.