Marknadsplats för konst

ANNONS
|

30 ledande gallerier (nästan alla från Stockholm) som tappat lusten för mässorna i Älvsjö och Sollentuna tog förra helgen saken i egna händer och byggde bås i Konstakademiens lokaler. Market kallade man evenemanget, en konstmässa i litet format. De som har pengar att spendera på konst har sällan gott om tid och här fanns under en helg ett kvalitetsvaruhus, ett konstens NK, att shoppa loss i. Följdriktigt visades mängder av tavlor i inredningsanpassade storlekar. Och det är förstås bra att galleristerna tar egna initiativ och att de tjänar pengar, annars går de under. Men den kvantitativa installeringen på Fredsgatan liknade alltför mycket de ramhandlargallerier som brukar förekomma på de stora mässorna och som Market-galleristerna brukar vilja undvika. Och vad skulle en varumärkesstrateg säga om att sobra och genomtänkta gallerier visar upp sig för en större publik som om de ägnade sig åt en lagerinventering? Till nästa år hoppas jag på eleganta miniutställningar som visar vad gallerierna verkligen går för.

ANNONS
ANNONS