Starlings humor är släkt med tecknade serier

ANNONS
|

Årets Turnerpris tilldelades alltså i år Simon Starling. Det har skrivits mycket om det ekologiska exemplet i Starlings verk. Viktigt är också hantverket och materialet, som utgör de välgjorda verkens konceptuella innehåll tillsammans med förvandlingsnumren, förflyttningarna och förskjutningarna. På Gränslöst 7/12 beskrevs verket Shedboatshed. I ett tidigare verk skickade Starling alla sina tillhörigheter till Frankrike i en trälåda, sedan byggde han en båt av lådan, gav sig ut och fiskade - och grillade sedan fångsten på en glöd från den uppeldade båten. Här finns, förutom allvaret, ett utslag av en kausalitetshumor som är nära släkt med tecknade serier.

Simon Starling har visats i Sverige. I ett Moderna museet-projekt vintern 1998-99 installerade han en modellbyggare som tillverkade ett radiostyrt modellflygplan utrustat med en videokamera. Intill honom fanns en skalmodell över arkitekterna Asplunds och Lewerentz berömda begravningsplats, Skogskyrkogården. När modellplanet var färdigt skickades det upp för att filma den verkliga kyrkogården från ovan. Starling deltog också i Modernas utställning Tänk om med ett annat tänkvärt trollerinummer, Work, made-ready. Verket består av en Charles Eames-stol och en Marine Sausalite-cykel. Metallen i föremålen har smälts ner, omformats och bytt plats med varandra.

ANNONS

Det finns ytterligare ett verk med koppling till Sverige, vilket framgår redan av den delvis svenska titeln: Blue, red, green, yellow, djungel från 2002. Starling tillverkade ett träblock av ett cederträd han hemfört från Trinidad, skar ut ett mönster och tryckte en replik av den exotiska Josef Frank-tapet, som bland annat hänger i Liljevalchs lounge.

ANNONS