Stor hajp när Hitchcock blir opera

ANNONS
|

Förväntningarna är skyhöga. Det massmediala intresset för "Notorious" i operaformat har sträckt sig långt utanför landets gränser. Många anser filmen, med Ingrid Bergman i huvudrollen, vara en av Alfred Hitchcocks främsta. På Göteborgsoperan görs rollen av sopranen och världsstjärnan Nina Stemme.

Föreställningen har en del att leva upp till. Det står klart för alla inblandade.

Kanske är det därför kompositören Hans Gefors och librettisten Kerstin Perski är så noga med att poängtera de stora skillnaderna mellan opera och film.

-Du kan inte bara ta en film och göra en remake. Jag läste originalmanuset, men det gick inte att använda. Film är tystnad och visuella uttryck. En opera måste ha ett språk, säger Kerstin Perski.

"En bra kärlekshistoria"

Arbetet med "Notorious" har pågått sedan 2009. Det var då Hans Gefors fick idén att storyn om Alicia, vars far dömts för förräderi under andra världskriget, skulle kunna bli opera.

ANNONS

-Jag letade egentligen efter en bra kärlekshistoria. En vän tipsade mig om filmen och trots att Hitchcock är mer känd som skräckmästare var det här jag hittade den, säger Hans Gefors.

Han minns till och med vilken filmscen som fick allt att falla på plats. Alicia och CIA-agenten Devlin, spelad av Cary Grant, har just kommit till Rio de Janeiro. De är förälskade, men när de får veta innehållet i det spionuppdrag Alicia tackat ja till sätts kärleken på prov.

Genom att filma Ingrid Bergman i närbild förstärker Hitchcock det känslomässiga i situationen.

-När det är närbild på film blir det aria i opera, säger Hans Gefors och lovar operapubliken något som är ännu större och starkare än den scen som inspirerat honom.

Karnéus som mörderska

Ändå är det mycket som känns igen från filmen och året 1946 då den kom. Scenografi och kostym går nästan helt i svartvitt. Kläderna andas 1940-tal. Jättelika videoprojektioner bildar bakgrund och till och med Hitchcock själv dyker upp här och där.

Musiken beskrivs som lättillgänglig och känslosam. Flera av solistrollerna är skrivna direkt för sångarna som gör dem. En av dem är Katarina Karnéus, som tidigare har synts på Göteborgsoperan i bland annat "Orfeus och Eurydike".

I "Notorious" gör hon den ondskefulla Madame Sebastian, en karaktär som har förstärkts och fått större betydelse i operan.

-Hans Gefors ville att hon skulle vara ännu grymmare än i filmen. Hon är en mörderska, en riktig Hitchcockkvinna, med en obehaglig relation till sin son, säger Katarina Karnéus och fortsätter övertygande: -Det är otroligt lätt att vara elak på scen!

Lucka i Stemmes schema

Att premiären äger rum lagom till 100-årsjubileet av Ingrid Bergmans födelse är bara en slump, säger Hans Gefors. De stora stjärnorna inom operavärlden är inbokade lång tid framöver, och det var det som för fem år sedan satte premiärdatumet för "Notorious" på Göteborgsoperan.

ANNONS

-Vi upptäckte att Nina Stemme hade en lucka i sitt schema och att det skulle gå att få henne till Göteborg hösten 2015, säger Hans Gefors.

Opera på svenska i fem akter. Komponerad av Hans Gefors.

Baserad på Alfred Hitchcocks film "Notorious" från 1946 med Ingrid Bergman och Cary Grant i huvudrollerna.

För librettot står Kerstin Perski. Regissör är Keith Warner och dirigent Patrik Ringborg. I rollerna syns bland andra Nina Stemme, Katarina Karnéus, John Lundgren och Michael Weinius.

Urpremiären äger rum den 19 september och föreställningen spelas vid tolv tillfällen.

ANNONS