Utforskar arvet efter Kent Andersson

ANNONS
|

Stolarna är desamma. Tillverkade till föreställningen "Hemmet" på Göteborgs stadsteater 1968. Nu står de på scenen igen. Liksom en röd boll, några hinkar och spadar, som alla ska föra tankar till pjäserna "Flotten", "Hemmet" och "Sandlådan", som hade premiär i slutet av 1960-talet och som för alltid förändrade det svenska teaterlandskapet.

Den nya föreställningen har premiär den 5 september.

Men när regissören och dramatikern från Backa teater, Mattias Andersson, gör "Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014" finns inget "det var bättre förr".

-Nej, det är fenomenet som intresserar mig. De här pjäserna ansågs vara starten på både gruppteatern i Sverige och den samhällsdebatterande teatern. Vad händer om vi tar originalpjäserna och läser dem genom i dag? Vad ser man då? säger Mattias Andersson.
Publiken i fokus

I samma stil som han brukar arbeta, har Mattias Andersson även den här gången tagit in röster från samhället utanför teatern. Intervjuer har gjorts med de som såg pjäserna när det begav sig och med unga göteborgare som fått se videoklipp och tänka till i efterhand.

ANNONS

Resultatet blir något helt nytt. Mattias Andersson menar att man inte alls behöver ha koll på Kent Andersson eller hans teatergärning för att kunna se föreställningen.

-Absolut inte. Vi lyfter inte fram upphovspersonerna på det sättet. Fokus ligger på publiken. Jag vill att föreställningen ska uppstå i mötet med den, säger Mattias Andersson.
En fot i arbetarklassen

Inte förrän han fick frågan om att regissera på Göteborgs stadsteater väcktes tanken att ta tag i arvet efter sin folkkäre föregångare. När han började fundera på teaterhusets historik, vad som kunde vara spännande att lyfta fram, landade han i Kent Anderssons samhällskritiska texter.

-Ska jag vara ärlig så har jag ingen direkt relation till Kent sedan tidigare, mer än att jag kände till honom och har sett honom på film och tv, säger Mattias Andersson.

För Kjell Wilhelmsen, en av skådespelarna i "Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014", är det annorlunda. Kent Andersson har alltid betytt mycket, som teaterman och som människa.

Han känner igen sig i Kent Anderssons arbetarklassbakgrund och klivet in i finsalongerna.

-Kent fanns med under hela min uppväxt, min pappa tyckte mycket om hans texter. Vi har liknande tillhörighet, en fot i arbetarklassen och en i medelklassen, säger Kjell Wilhelmsen.
Humor och energi

Skådespelaren Henric Holmberg tillhör dem i ensemblen som både såg de tre föreställningarna på 1960-talet och som sedan har jobbat ihop med Kent Andersson.

-Jag kommer ihåg föreställningarna som omskakande. Det var inte mycket dekor, men de lekte mycket och spelade med energi och humor, säger Henric Holmberg och fortsätter:
-Det jag förundras över nu när vi tagit fram Kents texter igen är att de är så poetiska. Han poetiserar politiken på ett enastående sätt och skriver så finurligt och spännande.

Ändå tror han inte att det så här snart 50 år senare hade gått att sätta upp pjäserna rakt av.

-Nej, det hade inte varit relevant. Det går inte att spela på det sättet i dag. Vi gör inte det Kent Andersson gjorde, vi måste göra det på ett annat vis, säger Henric Holmberg.

Född 1933. Uppvuxen i ett arbetarhem på Hisingen, Göteborg, gjorde han sin teaterdebut på Atelierteatern och sin filmdebut i "Vildfåglarna" 1955. Han gick på Göteborgs Stadsteaters elevskola och gjorde sina första tv-roller på 1960-talet. Var verksam vid stadsteatern mellan 1961 och 1977.

"Flotten" blev 1967 hans genombrott som dramatiker. "Hemmet" (skrevs tillsammans med Bengt Bratt) kom till samma år och året efter kom "Sandlådan". Alla tre regisserades av Lennart Hjulström.

Började i slutet av 1970-talet på Folkteatern i Göteborg och gjorde flera revyer på Aftonstjärnan mellan 1996-2004. Skrev flera teaterpjäser och revyer. Känd för film- och tv-roller i bland annat "Hedebyborna", "Jönssonligan" och "Göta kanal". Avled 2005.

Bygger på pjäserna "Flotten", "Hemmet" och "Sandlådan", som skrevs på 1960-talet av Kent Andersson och Bengt Bratt. För regi står Mattias Andersson.

I rollerna syns bland andra Carina Boberg, Eric Ericson, Fredrik Evers, Henric Holmberg och Kjell Wilhelmsen. Scenograf är Ulla Kassius. Premiär på Göteborgs stadsteaters stora scen den 5 september.

ANNONS