Västlänkens konst har blivit mer än dubbelt så dyr

Det är inte bara bygget av den kritiserade järnvägstunneln som försenats och fördyrats. Även kostnaden för Västlänkens konst har skenat – från 32 miljoner till 70 miljoner kronor.

ANNONS
|

Häromdagen kunde göteborgare se hur ett enormt rosa block placerades mitt i det intensiva trafikgyttret mellan Svingeln och Olskrokstorget. Verket Blink är framtaget av den tyska konstnären Katharina Grosse och är det första av fyra Västlänkskonstverk.

De kommande tre är planerade till stationerna vid Korsvägen, Haga och Centralen.

När det stora konstprojektet presenterades 2016 låg budgeten för samtliga verk på 32 miljoner kronor. Utgångspunkten för finansieringen är den så kallade enprocentregeln, alltså att en procent av budgeten vid byggprojekt ska vikas åt konstnärlig utsmyckning. Med Västlänkens ursprungliga budget på 20 miljarder kronor rör det sig snarare om promille.

ANNONS

Men det var för åtta år sedan.

Sedan dess har kostnaden för tågtunneln skenat, enligt en uppskattning i fjol till mellan 24,1 och 27,1 miljarder. Nu står det klart att även Västlänkens konst har blivit betydligt dyrare, vilket först uppmärksammades av den så kallade Slöseriombudsmannen, Philip Syrén, som i regi av intresseorganisationen Skattebetalarnas förening undersöker skattefinansierad verksamhet.

Fakta: Så mycket kostar Västlänkens konstverk

Haga station: ”Rainbow snake” av Huang Yong Ping: 32,2 miljoner

Olskrokens järnväg: ”Blink” av Katharina Grosse: 25,9 miljoner

Korsvägen station: ”Naturen, insekter och andra biotoper” av Henrik Håkansson: 6 miljoner

Centralstationen: ”Tongue and groove” Danh Vo: 5,9 miljoner

Siffrorna är från september 2024 och avser den uppskattade kostnaden.

När Syrén begärde ut den uppskattade totalkostnaden fram till september 2024 fick han veta att den nu är uppe i 70 miljoner kronor. En siffra som bekräftas av Lotta Mossum, konstprojektchef på Statens konstråd.

Mossum förklarar att det finns flera skäl till att kostnaden har ökat kraftigt. Under processens gång har man ändrat kravet på verkens livslängd från att de ska hålla i 20-30 år till att de ska klara 120 år. Dessutom tas verken fram löpande i dialog med konstnärerna snarare än som konstruktioner utifrån givna skisser.

– Sen har det som du vet också skett en enorm kostnadsökning gällande material och transporter under åren på grund av inflationen. Både ”Rainbow snake” och ”Blink” är storskaliga skulpturala verk som påverkas mycket av det, säger Lotta Mossum.

Vem betalar för kostnadsökningen?

– Förutom det projektavtal som vi har, där vi på Statens konstråd gick in med 8 miljoner, har vi nu lagt ytterligare 2,5 miljoner. Det är en mindre del av ökningen. Resten bekostar Trafikverket och Västsvenska paketet.

ANNONS

Det har ändå blivit mer än dubbelt så dyrt. Är det rimligt?

– Staten har följt enprocentsregeln sedan 1937, alltså att man i byggprojekt ska lägga upp till en procent på konst. Jag tycker att det är rimligt med ett konstprojekt som inte ens ligger på tre promille av totalkostnaden. Då får man tänka på att konsten ger så mycket och kostar så lite – medan annat kostar mycket och knappt uppmärksammas. Det behövs förstås också, att man bygger de här tunnlarna och allting – men det är också viktigt med konsten.

Arkivbild. Konstnären Huang Yong Ping framför en modell av sitt ormskelett. Han gick dessvärre bort 2019.
Arkivbild. Konstnären Huang Yong Ping framför en modell av sitt ormskelett. Han gick dessvärre bort 2019. Bild: Thomas Johansson

Katharina Grosses ”Blink” är alltså först ut bland Västlänkens konstverk. De övriga är planerade till de kommande stationerna, vilket innebär att de förseningar som drabbat etapperna vid Korsvägen och Haga även spiller över på konsten.

Men det är inte de enda bekymren som drabbat Västlänkskonsten. Särskilt olyckligt är att Huang Yong Ping, konstnären bakom det 318 meter långa, regnbågsskimrande ormskelettet ”Rainbow snake” som ska slingra sig genom stationen i Haga, dog 2019. Projektet har dock kunnat fortsätta då hans fru, Shen Yuan, som även hon är konstnär, har tagit över.

Det mest uppmärksammade bakslaget är kanske att verket ”Evig anställning” av konstnärsduon Goldin och Senneby stoppades på grund av en klausul i Ekonomistyrningsverkets kapitalförsörjningsförordning. Något GP kunde avslöja.

ANNONS

Där står det klart att Henrik Håkansson tar över stafettpinnen med sitt verk ”Naturen, insekter och andra biotoper”.

LÄS MER:Nu lyfts en enorm rosa klump upp på en bro i Olskroken

LÄS MER:Göteborg får en ny stadsport – mitt i stan

LÄS MER:Nya Konst försenat – ingen är förvånad

LÄS MER:Västlänks-konstnärer kräver staten på drygt två miljoner

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS