Vasagatan i Göteborg har en av stadens mest trafikerade och olycksdrabbade cykelleder.
Vasagatan i Göteborg har en av stadens mest trafikerade och olycksdrabbade cykelleder. Bild: Pernilla Löfgren

Håkan Boström: Centern verkar hata bilar mer än de älskar cyklar

Centern har varit pådrivande för en politik där cykeln används som slagträ för att försvåra för bilägare i Göteborg. Det är en hållning som varken gagnar cyklister eller bilister. Utgå i stället från människors behov.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Centern i Göteborg har länge drivit på för att göra det svårare att ha bil i staden. Nu senaste anklagade partiets gruppledare, Emmyly Bönfors, i en debattartikel Göteborgsmoderaterna för att försvara bilen med ideologiska skygglappar (GP 16/8).

Det är faktiskt lite magstarkt av Centern att efterlysa en mer pragmatisk hållning från Moderaterna. För vem är det egentligen som har ideologiska skygglappar? Vem är det som bryr sig mer om visioner på pappret än om genomförandet här?

Göteborg är en kuperad och blåsig stad där det kan vara svårt att ta sig fram på cykel. Spårtrafiken gör det inte lättare. De cykelvägar som finns är på flera ställen farliga eller obefintliga. Det är dock inget som staden prioriterar att göra något åt. En så enkel sak som att åtgärda svårigheten att passera Brunnsparken på cykel verkar exempelvis inte vara aktuell inom överskådlig tid.Vasagatan fortsätter vara en av stadens farligaste för cyklister trots en särskild cykelled.

ANNONS

Cyklisternas verkliga problem står inte högt på agendan. När det kommer till att använda cykeln som slagträ mot bilisterna är däremot entusiasmen stor i stadshuset. Centerpartiet i Göteborg har med god hjälp av aktivistiska tjänstemän varit pådrivande för att skapa så kallade ”pilotprojekt” för nya cykelbanor i Göteborg. En politik som det rödgröna styret ärvt då de styr på Centerns nåder.

Ett pilotprojekt har redan genomförts på Slottsskogsgatan i Majorna. Resultatet är en mestadels öde cykelväg och 50 parkeringsplatser mindre.

Till hösten planeras samma experiment på den näraliggande Såggatan till det tredubbla priset av att 170 parkeringsplatser försvinner. Resultatet lär bli en skriande brist på parkeringsplatser i hela stadsdelen. Tro inget annat. Brist är nämligen något som sprider sig som ringar på vattnet. När förvaltningen talar om att alla ska få plats ändå bortser man medvetet från att trängsel växer exponentiellt och skapar kedjereaktioner när det saknas ”luft i systemet”.

Den väntade trängseln är dock inget misstag utan själva syftet. Det ska vara dyrt, svårt och krångligt i att ha bil i Göteborg. Det är knappast en slump att Majorna valts ut. Det folkliga motståndet är stort mot åtgärderna och att man antar att det är mindre just där. Men det finns folk som behöver ta bilen till jobbet även i Majorna. Lyckas man genomdriva detta kan man vänta sig att det rullas ut över hela staden.

ANNONS

Cykeln har blivit ett slagträ som används mot bilägarna. Vore man på allvar intresserad av att förbättra för cyklister skulle man förstås utgå från vilka problem som dagens cyklister upplever, i stället för att med hjälp av styrda enkätundersökningar och skattebetald propaganda i brevlådorna försöka förankra de fattade besluten ovanifrån.

Ett underifrånperspektiv hade exempelvis gjort något åt den fullkomligt livsfarliga cykelvägen jäms med E45 nedanför Sjömanskyrkan eller den extremt trånga Godhemsgatan (mellan de bägge pilotprojekten). Det är uppenbart att de som utformar dessa planer aldrig själva cyklat i området och inte heller bryr sig om problemen för cyklister.

Likt alla radikala visionärer hänvisar man i stället till barnen, som sägs ska börja cykla bara man genomför dessa storartade nysatsningar.

Det är verklighetsfrånvänt att oroliga föräldrar skulle släppa i väg sina barn bara för att staden lägger in särskilda cykelfiler på några gator. Cyklisterna måste fortfarande passera korsningar, se upp för öppnande bildörrar på de smala cykelfilerna samt samsas med stressade Fodorabud på moped, stora lådcyklar och snabba elcyklar som de rödgröna subventionerat med skattemedel. Det här är ingen trafikmiljö för 11-åringar. Om man förväntar sig att fler vuxna ska börja cykla som ett alternativ till bilen (genom exempelvis subventionerade elcyklar) kan man inte samtidigt låtsas som att det är barnvänliga cykelbanor som är målet.

ANNONS

Detta är inget försvarstal för biltrafiken. Alla som åkt bil i Göteborg vet att det kan uppstå köer i rusningstid. Det finns skäl att hålla nere antalet fordon på stadens vägar. Men att jävlas med folks behov av parkeringsplatser är ett både destruktivt och fantasilöst sätt att bedriva trafikpolitik på.

Vad sägs om att i stället främja möjligheten att göra rätt? Bilpooler och hyrbilstjänster kan uppmuntras, då kan fler dela på samma bil. Pendlings- och fjärrparkeringar i anslutning till kollektivtrafiken kan få fler att parkera utanför staden.

Framför allt bör man utgå från vad medborgarna tycker. I stället för att låta aktivister inom partier och förvaltning sätta agendan skulle Göteborgs stad kunna låta ett utomstående undersökningsföretag ta reda på vilka problem göteborgarna själva upplever i trafiken.

Stadens förvaltning ska serva oss som bor i den här staden. Den ska inte trycka på oss vidlyftiga framtidsvisioner för våra skattepengar.

LÄS MER: Bilfientlighet gör inte Göteborg till en bättre stad

ANNONS