Slottsskogsgatan var först ut att ritas om för att ge större plats åt cyklisterna förra året. Foto: Anders Ylander, Göteborgs Posten
Slottsskogsgatan var först ut att ritas om för att ge större plats åt cyklisterna förra året. Foto: Anders Ylander, Göteborgs Posten Bild: Anders Ylander

Centern står upp för pilotområde cykel

Centern Göteborg replikerar på ledaren ”Centern verkar hata bilar mer än de älskar cyklar” (20/8). Håkan Boström slutreplikerar i direkt anslutning

Det här är en replik på en ledartext. Åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Håkan Boström hävdar att jag tillsammans med aktivistiska tjänstepersoner vill göra livet svårt för bilister. Till vår hjälp har vi barnen, som vi enligt skribenten inte bryr oss om, utan bara använder som slagträ mot vanliga göteborgare. I själva verket, menar Boström, drivs vi av bilfientlighet.

Då det är svårt att bemöta Boströms uppdiktningar över mina och enskilda trafikplanerares drivkrafter tänker jag fokusera på varför jag tror vi behöver omprioritera hur vi använder stadens gator.

Centerpartiet drev för två år sedan fram en ny inriktning för stadens trafikplanering. Den tidigare principen var att gator med behov av en cykelbana fick vara utan åtgärd ifall den krävde utrymme från bilkörfält eller parkering. Det har lett till att Göteborg byggt ut cykelbanor i utkanten av staden, men valt bort åtgärder i de centrala delarna där platsbristen är stor. Jag tror den strategin varit fel och att det är en förklaring till varför många upplever Göteborg som en trafikosäker cykelstad. I centrum sker cykling på bilarnas villkor. Genom Pilotområde Cykel har nya cykelbanor ersatt parkeringsytor på Slottsskogsgatan och snart på Såggatan i Majorna, efter gedigna parkeringsutredningar. Förändring tar tid, därför behöver långsiktiga stora förändringar kombineras med mindre och snabbare lösningar.

ANNONS

P-platser behövs, men de upptar större utrymme än hela Sveriges samlade bostadsyta. Ibland behöver man prioritera. Om politiker aldrig vågar hantera målkonflikter mellan utrymme för bilar och andra färdmedel kommer inte mycket att förbättras för det hållbara resandet.

När Boström påstår att cykelbanorna inte behövs är det tydligt vems perspektiv han företräder; ”Jag cyklar själv på den inte överdrivet trafikerade Såggatan i stort sett varje dag”…”För en frisk, vuxen person är det knappast ett problem.”, skriver han i en text från ifjol. Barnen däremot har inte på gatan att göra. ”Det här är ingen trafikmiljö för 11-åringar.”, slår han nu fast. Det är en mycket märklig cirkel av argument där slutsatsen blir att otrygga trafikmiljöer inte bör göras tryggare, eftersom de är så otrygga för barn. Frågan är vem av oss som använder barnen som slagträ i debatten?

Emmyly Bönfors, kommunalråd (C)

***

Håkan Boström svarar

Centerpartiet förnekar att partiet drivs av bilfientlighet. Istället hävdar man att man bara vill upp-prioritera cykeln på bilens bekostnad i centrala Göteborg.

Om det vore så väl. Problemet som jag försökt påtala ett flertal gånger är att de åtgärder Centern drivit igenom i form av pilotområden inte underlättar för cyklister i nämnvärd utsträckning, men försvårar livet desto mer för människor som behöver bilen i sin vardag. Det saknas en rimlig analys av vad man vill åstadkomma.

ANNONS

C framhåller gärna barnen. Men barnsäkra cykelbanor är en utopi om man samtidigt vill att en stor andel göteborgare ska använda cykeln som huvudsakligt färdmedel.

Många, snabba och stora cyklar, elcyklar och lådcyklar i kombination med trånga cykelleder och korsningar som inte går att bygga bort, där dessutom boende åker runt och letar efter de parkeringsplatser som C tagit bort. Jag vidhåller att det inte är en bra trafikmiljö för 11-åringar – eller för någon annan heller för den delen.

ANNONS