Maybe she’s born with it, maybe it’s Vattenfall.
Maybe she’s born with it, maybe it’s Vattenfall. Bild: Evan Agostini

Naomi Abramowicz: Statliga bolag ska inte göda sexism och kändiskultur

Pinsamt att Vattenfall tror att företaget är L'Oréal.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Cara Delevingne är en supermodell, skådespelare och sensation på Instagram med närmare 43 miljoner följare.

Sedan några månader tillbaka är hon även talesperson för Vattenfalls nya produkt: en face mist (ansiktsspray på hudvårdsspråk) gjord på industriella utsläpp. I reklamfilmen ses en förförisk Cara Delevingne iklädd en avslöjande klänning gå runt i en hypermodern anläggning, med Vattenfalls ”Industrial Emission Face Mist” i högsta hugg, talandes om hur en fossilfri framtid är möjlig.

Ansiktssprayen är alltså en produkt som inte går att köpa på riktigt utan en skojig gimmick för att uppmärksamma Vattenfalls strävan efter att fasa ut fossila bränslen inom industrin. När jag talar med Vattenfalls pressjour visar det sig att ansiktssprayen har tillverkats för att skapa ”attention” på olika ”events”. Det låter inte som något som ett statligt bolag bör ägna sig åt.

ANNONS

Vattenfall skriversin hemsida: ”För att få så stort gehör för kampanjen som möjligt samarbetar vi med Cara Delevingne, klimatförespråkare och modell. Cara är djupt engagerad i klimatfrågor, delar vår vision om en fossilfri framtid och är samtidigt en av de mest inflytelserika rösterna i skönhetsvärlden.”

Förutom att det är märkligt att ett statligt bolag samarbetar med en superinfluencer för att föra ut sitt budskap känns kampanjen oerhört mossig. ”Sälj grej med tjej” är förvisso en välkänd marknadsföringsstrategi som har använts så länge som det har funnits reklam. Med hjälp av en snygg kvinna går det att kränga allt från öl till bilar och mobilabonnemang. Men det känns hopplöst förlegat att samma strategi används av ett bolag som helt och hållet ägs av svenska staten. Även om det råkar vara så att tjejen i fråga gör reklam för något så banbrytande som hur fossilfri vätgas kan minimera koldioxidutsläpp från industrin.

Delevingne är för övrigt inte den enda kändisprofilen som har gjort reklam för ”produkten”. Även den svenska influencern Amanda Schulman, som har 168 000 följare, har gjort ett betalt reklamsamarbete med Vattenfall på Instagram där hon visar upp ansiktssprayen och talar om hur bra det är med fossilfritt väte.

ANNONS

Vattenfalls reklamkampanj lyfter den större frågan om på vilket sätt och i vilka fora det är lämpligt att statliga bolag gör reklam för sin verksamhet. Så länge som vi har bolag som ägs av staten med krav på sig att generera en marknadsmässig avkastning, är det rimligt att de ska ha en möjlighet att marknadsföra sig. Det ligger inte i svenska folkets intresse att de går med förlust.

Men det handlar om hur de marknadsför sig, för det rör sig trots allt inte om vilka företag som helst. Förutom att de bör föregå med gott exempel förväntas de också leva upp till en högre standard än andra vinstdrivande bolag, både genom sitt agerande och sina marknadsföringskampanjer. Enligt statens ägarpolicy ska statligt ägda bolag ”agera på ett sådant sätt att de åt­njuter offentligt förtroende”.

Och var går gränsen för när de förlorar offentligt förtroende? Förslagsvis när de börjar göra sexistisk reklam för plojprodukter med hjälp av kändisar.

LÄS MER: Varför bryr sig feminismen bara om unga kvinnor?

ANNONS