Adam Cwejman: Tiktok sprider det kinesiska kommunistpartiets propaganda

I Norden försöker Tiktok rentvå sitt rykte och ge sken av att de tjänar demokratin. Samtidigt så filtrerar tjänsten bort material som uppmärksammar folkmordsbrott i Kina.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Under våren blev det tydligt att det i USA finns en politisk majoritet för att förbjuda sociala medier-appem Tiktok i USA. Närmare bestämt fattades ett beslut om att tvinga ägarbolaget Bytedance att antingen sälja sin amerikanska verksamhet till lokala ägare eller upphöra med sin verksamhet i USA.

Skälet till den politiska enigheten var misstanken att appen används för att samla in information om användarna eller att manipulera den politiska opinionen. Vad som händer härnäst är ännu inte säkert – sannolikt kommer frågan stötas och blötas av domstolar innan Tiktok i USA antingen säljs eller helt förbjuds.

Under tiden så blir det alltmer tydligt att Tiktok används som ett opinionsredskap för den kinesiska kommunistregimen. I en färsk studie utförd av Network Contagion Labs, ett amerikanskt forskningsinstitut som samlar forskare inom cybersäkerhet, avslöjas hur Tiktok hanterar material som är känsligt för kommunistpartiet.

ANNONS

Studien utfördes på följande sätt: Man samlade in omkring 300 videos per sökord som exempelvis ”Uigur”, ”Xinjiang”, Tibet” eller ”Tiananmen” (det kinesiska ordet för himmelska fridens torg). Totalt landade det på 3435 videos. Dessa videos samlades in på Tiktok, Instagram och Youtube.

Resultaten delades in i de med "pro-kinesiskt" eller "anti-kinesiskt” innehåll. Exempelvis var ett klipp som enbart framhävde framgångsrika ekonomiska satsningar i Xinjiangprovinsen, där det pågår ett systematiskt förtryck av den turkmenska Uigur-minoriteten, pro-kinesiskt. Ett klipp som däremot uppmärksammade interneringsläger där Uigurer ”omskolas” betraktades som anti-kinesiskt.

Sökningarna gjordes från amerikanska IP-adresser och av nystartade konton med en jämn fördelning av åldrar och könstillhörighet.

Resultaten visade att på Tiktok så råder en överväldigande dominans av resultat som framställer Kina i positiv dager, även när det kommer till känsliga ämnen som förtrycket av Uigurbefolkningen eller massakern på Himmelska fridens torg. Detta alltså i jämförelse med hur det ser ut på amerikanskägda Instagram (ägt av Meta) eller Youtube (ägt av Alphabet). Till saken hör att även i dessa sociala medier så är kinesiska statliga aktiva med spridandet av material som konkurrerar ut kritiskt material, men det kan inte jämföras med hur illa det ser ut på Tiktok.

Studien visar att TikToks sökalgoritm systematiskt undertrycker anti-Kina innehåll samtidigt som sökresultaten översvämmas med irrelevant innehåll. Letar man på vissa termer som potentiellt kan visa material som inte är fördelaktigt för Kina så kommer det visserligen fram sökresultat, men mycket är antingen helt irrelevant eller turistrelaterad information som porträtterar Kina positivt.

ANNONS

Hade en av söktermerna varit förvrängd på Tiktok så hade det inte betytt så mycket, det är naturligt att vissa söktermer får mer eller mindre resultat i en kanal, det beror på vilka som skapar innehåll – och kommunistpartiet är aktivt i alla sociala medier och tävlar med andra skapare av innehåll. Men systematiken i nedprioriteringen av anti-kinesiskt innehåll avslöjar Tiktoks generella strategi när det kommer till sådant som svartmålar kinas kommunistparti.

Det är sedan länge uppenbart att stora kinesiska bolag har täta samarbeten med kommunistpartiet – detta gäller även Bytedance. Samtliga stora kinesiska företag har ”fackliga” representanter från kommunistpartiet. Detta för att se till att bolagen följer kommunistpartiet globala strategiska intressen. Representanterna agerar som politiska kommissarier och under tidigt 2020-tal blev det uppenbart att Kinas ledare, Xi Jinping, inte såg med blida ögon på bolag som enbart trodde att de kunde tjäna pengar – framför allt ska bolagen tjäna kommunistpartiets intressen och vision.

Nu är det även tydligt att detta samarbete får konkreta konsekvenser i form av vad västerländska användare möter för material – ett överflöd av pro-kinesiskt material på bekostnad av material som visar upp negativa skildringar av övergrepp på mänskliga rättigheter. Misstankarna om manipulation av sökmaterialet visar sig stämma och detta borde förstås uppmärksammas i Sverige där en stor andel av alla unga använder Tiktok dagligen.

ANNONS

Dessutom är det intressant att se att Tiktok i Norden, och specifikt Sverige, just nu håller på med en charmoffensiv för att rentvå Tiktoks rykte. Kanske vill man förekomma det som håller på att ske i USA?

Efter Europaparlamentsvalet fick exempelvis undertecknad ett mail från den svenska PR-byrån ”Friends Agenda” om vilket beundransvärt arbete Tiktok företagit under Europaparlamentsvalet. Tiktok hade ”proaktivt” tagit ”bort över 96 % av innehållet med otillåten desinformation innan det hade rapporterats och över 80 % innan det hade fått en enda visning.”

Det låter fantastiskt. Det nämndes förstås inte att man tydligen är minst lika aktiv när det kommer till att nedprioritera och filtrera ”desinformation” som relaterar till folkrättsbrott begångna av den kinesiska kommunistregimen.

När jag svarade på meddelandet från Friends Agenda med frågor om hur PR-byrån ser på Tiktoks kopplingar till det kinesiska kommunistpartiet, en förfrågan om intervju, och om de har företagit någon egen undersökning kring misstankarna som väckts mot Tiktok i USA så fick jag inget svar.

Även senare kontaktförsök med Friends Agenda har mötts med undanflykter. Det landade i att vd:n, Sibel Wolff, kort avvisar intervjuförfrågan med orden att de inte ”pratar om sina kunder i media”.

Man har inget emot att ta emot pengar från Tiktok för att rentvätta tjänstens rykte i Sverige. Detta genom att för personer i media skryta om vilken tjänst för demokratin Tiktok är. Den gången avslutades mejlet med orden ”Hör av dig om du vill veta mer eller har några frågor”. Men när några frågor om Tiktok av kritisk natur, eller byråns samarbete med densamma, ställs då är policyn plötsligt att de inte kommenterar sina kunder.

ANNONS

LÄS MER: Kommunistpartiets favoritapp

LÄS MER: Förbjud Tiktok i Sverige

Att få tag på Tiktok i Norden för ett samtal visar sig vara ännu svårare än med deras PR-byrå. Det är lite som att försöka på tag på kundsupporten i någon anonym näthandel baserad på andra sidan jorden – inte ett multinationellt bolag som månar om sitt rykte och samhällspåverkan.

Tiktok Norden saknar offentligt telefonnummer, ingen presskontakt går att finna på Tiktoks hemsida, inget mailkonto. Hemsidans pressflik är bara en lång samling propaganda om vilken samhällsgärning som Tiktok gör. I en spaning för Dagens Media berättar chefen i Norden, Liv Sandberg om hur hon ”vill fortsätta att vara en utmanare på den nordiska mediekartan och stärka förtroendet för Tiktok i Norden genom öppenhet och transparens”.

Vill Tiktok i Norden och dess PR-byrå Friends Agenda verkligen måna om öppenhet och transparens så skulle de kunna börja med att förklara hur de ser på att de arbetar för ett bolag som går det kinesiska kommunistpartiets intressen och manipulerar offentligheten?

Anmäl dig till Adams nyhetsbrev

Varför pratar vi om det vi pratar om? GP:s Adam Cwejman omvärldsbevakar och delar det som fått honom att tänka till.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS