Per-Anders Petterssons är stationerad som fotograf i Sydafrika och har arbetat som prisbelönad bildjournalist över hela världen. I höst finns hans fotografier på hemmaplan i Rydal. Där visas en kreativ och modern sida av Afrika, påverkad av en snabbt växande medelklass och modeindustri. Här med dottern Amira.
Per-Anders Petterssons är stationerad som fotograf i Sydafrika och har arbetat som prisbelönad bildjournalist över hela världen. I höst finns hans fotografier på hemmaplan i Rydal. Där visas en kreativ och modern sida av Afrika, påverkad av en snabbt växande medelklass och modeindustri. Här med dottern Amira.

Chic Afrique

Per-Anders Petterssons är stationerad som fotograf i Sydafrika och har arbetat som prisbelönad bildjournalist över hela världen. I höst finns hans fotografier på hemmaplan i Rydal. Där visas en kreativ och modern sida av Afrika, påverkad av en snabbt växande medelklass och modeindustri

ANNONS
|

Vi stannar till framför en bild på ett sällskap med färgade sydafrikaner sittande runt ett bord. Bilden är från Rand Club i Johannesburg - en plats som tidigare var en exklusiv klubb enbart för vita män under Apartheideran. Men idag kan både svarta män och kvinnor söka medlemskap. En symbolisk bild på många sätt.

Uppvuxen i Borås

– Det är en av mina egna favoritbilder. Den är tagen under en modevisning på Rand Club. Jag gick bara runt och fotograferade och så fanns bilden där. Det är så jag arbetar, jag tar mest spontana bilder, berättar Per-Anders.

Fotointresset började under uppväxten i hemstaden Borås. I högstadiet lärde han sig mörkrumsarbete och fick prya på Borås Tidning under några veckor.

ANNONS

– Efter gymnasiet frilansade jag på tidningen och blev väldigt inspirerad av fotograferna där. Jag tyckte att allt runt fotograferingen var så spännande och jag kände direkt att det är det här jag vill göra.

Sedan dess har Per-Anders arbetat för en mängd stora magasin i världen, som Time och Stern. Han har fått priser i World Press Photo och Picture of the Year. Under en period på 90-talet bodde han i New York och fick då upp ögonen för Sydafrika.

Följde Nelson Mandela

– Det var i samband med valet 1994, Jag fick följa Nelson Mandela under valkampanjen. Denne karismatiske man som sen skulle bli president. Det var väldigt speciellt. Jag reste runt med kampanjen och gjorde samtidigt andra reportage under några veckor. Det blev någon slags förälskelse i landet. Sen började jag resa runt på olika ställen i Afrika och förstod att jag var på rätt plats.

Efter flera resor inom landet tog Per-Anders beslutet att bosätta sig i Kapstaden. Han hade börjat arbeta med sitt projekt Rainbow Transit, som handlade om de första åren av demokrati i Sydafrika.

– Jag ville fortsätta arbeta med det och jag gjorde även andra uppdrag i Sydafrika och på andra ställen i Afrika. Det fanns ingen anledning att bo i New York och resa så långt för att arbeta, för varje gång jag återvände hem så ville jag tillbaka till Afrika.

ANNONS

2016 kom han ut med boken African Catwalk, som handlar om modeindustrin i Afrika. Innan dess hade Per-Anders fått i uppdrag av tyska Stern att göra ett reportage om de 15 åren efter det första demokratiska valet i Sydafrika. Fokus var på ungdomar som lyckats få utbildning och bättre chanser av sina föräldrar. Samt på den nya snabbt växande svarta överklassen i landet.

En modern syn på Afrika

– Jag blev tipsad om att många unga brukade vara på modeveckor. Sen träffade jag några av dem i Johannesburg och upptäckte en annan, ny sida av Sydafrika och Afrika, med vackra visningar, modeller och det intensiva kaoset bakom kulisserna. Alla dessa unga och kreativa människor, det kändes både nytt och fräscht och gjorde att mitt arbete tog en ny riktning.

Utställningen Chic Afrique på Rydal visar bilder av gatumodet från platser som Soweto, Kongo Kinshasa. Med bilderna vill Per-Anders öppna ögonen för en annan bild av Afrika än bara krig och fattigdom.

– Det är en sammanställning av olika projekt i Afrika där jag vill visa en kreativ, positiv och en modern syn på Afrika. Sen finns det såklart olika sidor i alla länder, men den här bilden var inte så dokumenterad, så jag kände att jag ville spendera mer av min tid till att visa upp sådana bilder av kontinenten.

ANNONS

Många av bilderna visar upp en intressant subkultur – Sape – med dess modemedvetna sapeurer, som trots fattigdom försakar det mesta för att ha råd med dyra märkeskläder som Versace, Gucci m.m. De sprider trots det motsägelsefulla både hopp och glädje.

– De behandlas som hjältar och förebilder av befolkningen. Många vill vara som dem. Samtidigt är deras vardag inte alltid så glamorös som de vill framställa sig själva. De flesta av dem har inte ens varit utanför landet och aldrig i Bryssel eller Paris.

Afrikansk Catwalk på gång

Den afrikanska modeindustrin är överlag stor och växer fortfarande. Sociala medier bidrar till detta.

– Det blev ett stort genomslag när smarttelefoner blev mer vanliga i Afrika. Instagram och Facebook blev också ett bra verktyg där de kan ta del av vad som händer i realtid, vilket gör att man kan dela med sig till världen av sina egna arbeten.

För tillfället håller Per-Anders på att sammanställa nästa bok om subkulturen Sapeur.

En del utställningar är planerade för nästa år och just nu pågår en African Catwalkutställning på Falsterbo Photo Art Museum.

– Jag hoppas jobba med fler projekt som kan bli böcker i framtiden, bland annat om Kongofloden och Soweto. Sen vill jag gärna vara mer i Sverige. Förmodligen arbetar jag vidare med mitt specialområde Afrika, men det är inte säkert att jag kommer att bo där i framtiden.

ANNONS

Per-Anders Pettersson

Ålder: 54

Yrke: Fotograf

Familj: Dottern Amira 5 år och sambon Asha

Bor: Kapstaden, Sydafrika.

Intressen: Förutom jobbet, sin dotter och naturen runt Kapstaden

Aktuell: Utställning på Rydals Museum till och med 10 oktober.

ANNONS