Det handlar om en 30 sekunder lång reklamfilm som har visats på TV4, TV6, TV8 och på Youtube. Första scenen inleds med att en kvinna står framför ett mötesrum, där det sitter tre personer och pratar. ”Sambla hjälper dig när du vill jämföra och samla dina lån, för ibland hänger de gamla kvar”, säger och viskar hon.
I nästa scen syns de tre personerna i rummet, två kvinnor i kostym och en man i skjorta, slips och tröja. En av kvinnorna säger: ”Ditt cv är bra, men jag måste bara fråga, vem är herrn som sitter bakom dig?” Kvinnan som blir tilltalad vänder sig om. En man i rutig skjorta och smutsiga snickarbyxor sitter lutad mot väggen, tittar rakt fram med tom blick med hörselkåporna på sniskan.
Det är den framställningen av honom som fällts av RO.
Kvinnan svarar: ”Ja, asså det är bara ett renoveringslån som vi tog för typ sju år sedan”. Hantverkaren fiser högljutt i flera omgångar och vickar på huvudet. Sedan syns kvinnan som inledde filmen åter i bild och säger: ”Vi hjälper dig när du vill sänka dina lånekostnader” samtidigt som annonsörens logotyp samt slogan ”Alla lån kan bli bättre” visas.
”Åldersdiskriminerande och misskrediterande mot hantverkare”
Reklamombudsmannen, RO, har fått in 13 anmälningar från privatpersoner. Enligt anmälningarna är reklamen åldersdiskriminerande, diskriminerande mot hantverkare och misskrediterande.
RO sammanfattar deras anmälningar: ”Byggarbetarkåren utpekas på ett, stereotypt, nervärderande och kränkande sätt. Reklamen är oetisk, omodern och elitistisk. Det raljeras, rynkas på näsan och himlas med ögonen över mannens utseende och uppträdande. I reklamen framställs äldre människor som något man måste dras med, som en belastning, liksom att hantverkare är skitiga och luktar illa. Det är förnedrande mot en äldre människa.”
”Filmen präglas av humoristiska drag”
Annonsören Sambla AB beklagar att det finns de som uppfattade filmen så. Karaktären ska porträttera ett “renoveringslån”, det vill säga ett lån som har tagits för att finansiera en renovering. I sitt svar till RO skriver Sambla att företaget fått många positiva reaktioner och att: ”Avsikten är endast att förkroppsliga ett renoveringslån. Då reklamen vidare tydligt präglas av humoristiska drag, är annonsörens uppfattning att det också är på ett sådant sätt som reklamen mottas av majoriteten av tittarna.”
RO skriver i sitt beslut att ”framställningen av mannen förmedlar en nedvärderande bild av äldre hantverkare på ett sätt som är diskriminerande”. Reklamen strider därför mot artikel 2 första stycket i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC) regler. Dessa säger att marknadskommunikation respektera mänsklig värdighet. Marknadskommunikation får inte ge upphov till eller överse med någon form av diskriminering, inbegripet sådan som hänför sig till etnisk eller nationell härkomst, religion, kön, ålder, funktionsnedsättning eller sexuell läggning.
LÄS MER:Reklam för underkläder fälls för sexism
LÄS MER:Estrids reklambild fälld – kvinnan blir sexobjekt
Missa inte det senaste från GP Konsument!
Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.