Nya Polestar 4 var en del av direktsändningen från Göteborgsvarvet den 18 maj 2024.
Nya Polestar 4 var en del av direktsändningen från Göteborgsvarvet den 18 maj 2024.

Första gången en löpartävling filmades av bil

När Göteborgsvarvet avgjordes i helgen var det nya elbilen Polestar 4 som hade ledningen från start till mål. Bilen utan bakruta hade nämligen en unik roll under direktsändningen av löparfesten.
– Den blev helt klart ett spännande inslag i produktionen, säger Anders Yttergård på produktionsbolaget New Century Production.

|

De som i lördags följde Göteborgsvarvet på gp.se kunde notera ett annorlunda grepp i produktionen av direktsändningen. Titt som tätt klipptes nämligen bilder från ledarbilens bakåtriktade HD-kamera in i rutan.

– Jag har varit inblandad i många tv-produktioner världen över men det här var något nytt. Jag har aldrig hört talas om att någon gjort något liknande, säger Anders Yttergård.

17 kameror följde folkfesten

Hans produktionsbolag NCP utgjorde tillsammans med Göteborgs-Posten ett stort team som med 17 kameror – den bakåtriktade HD-kameran på Polestar 4 inräknad – följde varje steg av världens största halvmaraton under den drygt tre timmar långa livesändningen.

EXTERN LÄNK: Läs mer om nya Polestar 4 här

– Som ett produkt- och designdrivet bolag är vi självklart stolta över alla innovationer på Polestar 4 och att den bakåtriktade HD-kameran i år var en del av Göteborgsvarvets live-sändning. Eftersom Polestar 4 inte har en bakruta var det här initiativet ett perfekt tillfälle att visa upp fördelarna med den digitala backspegeln och den bakåtriktade kameran, säger Beatrice Simonsson, Head of Product Management på Polestar.

De som följde direktsändningen av Göteborgsvarvet fick bland annat ta del av rörlig bild från den bakåtriktade HD-kameran på ledarbilen Polestar 4.
De som följde direktsändningen av Göteborgsvarvet fick bland annat ta del av rörlig bild från den bakåtriktade HD-kameran på ledarbilen Polestar 4.

”Väldigt lyckat”

Anders Yttergård berättar att det gick helt enligt planerna med att via 5G-nätet plocka upp videosignalen från Polestar 4 i sändningsbussen på Slottsskogsvallen.

– Stabiliteten och känslan i bilden från Polestar-kameran kunde helt sömlöst integreras med övriga kameror i produktions-setupen. Bilden från Polestar 4 blev därmed en naturlig del av Göteborgsvarvets tv-produktion 2024. Ett gediget arbete av alla inblandade gjorde det här väldigt lyckat, säger Anders.

Vad har ni fått för respons?

Polestar 4 saknar bakruta och har i stället en takmonterad HD-kamera kopplad till en högupplöst display som samtidigt fungerar som inre backspegel. Under Göteborgsvarvet levererade kameran rörliga bilder till direktsändningen.
Polestar 4 saknar bakruta och har i stället en takmonterad HD-kamera kopplad till en högupplöst display som samtidigt fungerar som inre backspegel. Under Göteborgsvarvet levererade kameran rörliga bilder till direktsändningen.

– Det har bara varit positiv respons från mitt crew och från organisationen runt Göteborgsvarvet. Att en personbils integrerade kamera kan leverera en användbar kameravinkel till en tv-produktion hade ingen trott var möjligt för sex månader sedan. Så det här projektet sår också frön och idéer som tar oss vidare till nästa nivå gällande innovativt tänkande, säger han.

Polestar 4 är alltså bilen utan bakruta. Det föraren i stället ser i mittbacksspegeln är det som en bakåtriktad HD-kamera filmar i realtid.

– För oss på Polestar handlar allt om att kombinera form och funktion. Tack vare lösningen med en bakåtriktad kamera i stället för en bakruta kunde vi designa en aerodynamisk kaross och samtidigt skapa en bil med rymlig kupé och bra bakåtsikt, säger Maximilian Missoni, Head of Design på Polestar.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Göteborgsvarvets officiella kamerabil här

Fakta om innovativa Polestar 4

  • Bilens design präglas av de många aerodynamiska funktionerna, som ger lägre luftmotstånd, ökad räckvidd och bättre prestanda.
  • Polestar 4 kan fås med två olika drivlinor med antingen fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift. I den fyrhjulsdrivna versionen kan den främre motorn frikopplas, vilket ger längre räckvidd vid de tillfällen när maximal prestanda inte behövs.
  • Med två Long range-versioner och ett 100 kWh-batteri har Polestar 4 en lång räckvidd. Long range Single motor, upp till 620 km och Long range Dual motor, upp till 590 km (preliminära räckviddsdata baserade på WLTP-standarden).
  • Laddtid från 10 till 80 % ligger på 30 minuter (baserat på DC-laddning med 200 kW effekt).
  • I stället för en bakruta har Polestar 4 en takmonterad HD-kamera som är kopplad till en högupplöst display som samtidigt fungerar som inre backspegel. Kamerans placering och dess skyddande hölje håller linsen ren och ger en obehindrad panoramavy över området bakom bilen. Om föraren vill kunna se passagerarna i baksätet går det att inaktivera den digitala bilden och i stället använda displayen som en vanlig spegel.
  • Tack vare att bakrutan tagits bort, sträcker sig panoramaglastaket (standard) bakom baksätespassagerarnas huvuden, vilket skapar en unik atmosfär invändigt. Det elektrokromatiska glastaket går från transparent till tonat på ett ögonblick.
  • Det avancerade förarassistanssystemet (ADAS) omfattar en radar med medellång räckvidd, elva kameror på bilens utsida och tolv ultraljudssensorer som övervakar området kring bilen. Systemet bedömer omedelbart potentiella säkerhetsrisker och utfärdar varningar och griper in vid behov.
  • En sekundär skärm för media och klimat är monterad mellan framsätena för att möjliggöra kontroll för baksätespassagerarna. Flera av Googles appar och tjänster är inbyggda för att förenkla körningen.
  • Klädseln: Kvalitetstextilen Tailored knit tillverkas helt av återvunna PET-flaskor. Du kan också uppgradera till den perforerade klädseln i nappaläder som uppfyller stränga krav på djurskydd och kvalitet. Ytterligare ett alternativ är Bio-attributed Micro Tech som är en helvegansk klädsel tillverkad av förnybar vinyl och återvunnen polyester.

Läs mer Polestar 4 här.