”I Kina är man beroende av kontakter”

ANNONS
|

När Göran Bille kom som vd för Lindex 2004, landade han i ett berg av byxor, en gigantisk felbeställning som tidigare medarbetare gjort och som han fick börja med att städa upp. Under hans nio år i ledningen har inte någon liknande historia seglat upp – även om det varit några mindre konsumentstormar då och då.

Ett aggressivt uppköpsförsök från Kapp-Ahl slutade med att finska Stockmannkoncernen trädde in som en ”vit riddare” och köpte Lindex 2007. De trivs med varandra, och Lindex levererar det de ska, även om Stockmann tyckte att köpet av Lindex var lite dyrt, konstaterar Göran Bille.

ANNONS

Lindex har klarat sig rätt bra de senaste åren i en svårspådd bransch som är känslig för väder och vind, tvära trendkast och konjunkturnedgångar. Nyligen aviserade Lindex att man inlett franchisepartnerskap med kinesiska Suning och ska öppna 100 butiker i Kina, med start i Shanghai nästa höst.

Detta är Lindex största satsning någonsin – varför gör ni den?

–Det är internationalisering på ett språngbräde. Även om vi är hyggligt stora i Sverige så är vi ganska små internationellt, och det är svårt att orka med allt som händer och alla marknader om man inte tar hjälp av franchise­verksamheten. Vi var med i en delegation med handelsministern Ewa Björling, Exportrådet och branschorganisationen Habit i Kina i fjol och hade hoppats på att visa upp oss litegrand och kunna träffa några samarbetspartners. Och då fick vi kontakt med Suning som vi nu skrivit kontrakt med.

–Vi har varit i Kina och tittat på möjligheter att öppna själva tidigare. Men i det läget kändes det som en för stor apparat. I Kina är man väldigt beroende av kontakter för att få en flygande start, och Suning har det i och med sin storlek och logistik över hela Kina och känningar in i partiet. Vi ville samma sak och det kändes som att vi fick en idealisk partner med en gång.

ANNONS

På hemmaplan har vi kunnat se ändrat konsumentbeteende på senare år, folk shoppar inte lika mycket nya kläder?

–Ja, eller prioriterar annorlunda. Sportsidan växer och mår bra, och där har det tillkommit en hel del nya aktörer, sedan är det resor och också sparande som tar en del av plånboken, och då har man prioriterat bort konsumtion och konfektion. Plus att branschen kanske inte har varit tillräckligt duktig på att förnya sig och visa upp roliga saker. Men jag tycker att vi varit bättre än branschen. Förstås.

Lindex gör nu en stor satsning på underkläder för män, men bara som e-handel. Varför det?

–Man är ett spännande affärsområde att ge sig in på. Vi tycker att vi har en stark kunskap i bolaget som vi kan utnyttja på fler håll än dam och barn. Men vi tror inte att vi kan ha herr i våra butiker, utan vill renodla det och börjar med att öppna en e-handel, som vi sedan hoppas kunna bygga på med separata herrbutiker. Män handlar mer sällan i butik än kvinnor och behöver ibland lite mer omsorg att hitta rätt.

Precis som största konkurrenten H&M har Lindex inlett designsamarbeten med bland andra Missoni och nu senast Matthew Williamson. Varför gör ni det?

ANNONS

–Det är ett trepartssamarbete tillsammans med Rosa bandet, som vi tycker är bra för att öka intresset och samla in pengar till bröstcancerforskningen. Och det är något som triggat designers också och det är ett samarbete som vi är jätteglada för.

Missonikollektionen blev en jättesuccé i fjol – men gav också något av en ekonomisk baksmälla för Lindex. Vad var det som hände?

–Det var ett sådant enormt fokus från vår organisation på Missoni och tog mycket tid, pengar och engagemang vilket gjorde att vi lite glömde bort att ha fokus på våra egna produkter. Det gjorde att vi hade lite för lite varor före Missoni, och väldigt mycket för lite efter. Men vi lärde av våra misstag och har haft bättre resultat senare.

–I fjol fick vi in 15 miljoner kronor till bröstcancerforskningen. Det var rekord. I år är kollektionen inte lika stor men det blir nog en bra slant i alla fall.

Textilarbetarna i Bangladesh ska få höjda lägsta­löner – vad tycker Lindex om det?

–Vi stödjer utvecklingen att man ska kunna leva på sin lön. Vi är glada om man kan komma till en överenskommelse som betyder att man kan komma upp rejält i löneläge.

Hur påverkar det klädpriserna tror du?

ANNONS

–I Kina har lönerna ökat dramatiskt, samtidigt ökar effektiviteten rätt mycket. Det handlar om att man ska få det mest nödtorftiga i livet att gå ihop. Får man bättre mat, kan sova på en bättre madrass så ökar motivationen och effektiviteten. Då tror jag inte att man kommer att märka det på priset. Och skulle det vara så, är jag rätt säker på att den svenska konsumenten skulle vara beredd att betala för det.

Lindex har ju haft några konsumentupprop på senare år; om en kollektion som bara gjordes i storlekarna S och M, och om barnkläder som konsumenter tyckt varit för sexualiserade. Hur ser Lindex på stormarna på nätet?

–Vi gör inget för att provocera våra kunder. Vi är ju ett konsumentnära företag och folk har alltid synpunkter och det är vi tacksamma för. På Facebook kan det komma ett snabbt upprop med kritik, och sedan kommer det andra som tycker tvärtom. Vi följer debatten och tar den till oss. Och om vi i sanningens kranka blekhet tycker att vi kanske gjort fel, ja då drar vi lärdom av det och förändrar oss.

–Men vår uppgift är ju att ta modet framåt och intressera och överraska våra kunder. Vi får inte ta bort vår lust att experimentera och ta fram nya produkter och kittla våra kunders sinnen. Vi lyssnar på kritiken, men om vi inte vågar gå framåt blir det väldigt mycket ”mellanmjölk” och i slutändan ganska tråkigt. Och där vill vi inte hamna. Vi vill ha en öppen dialog, på samma sätt som vi är öppna med vilka som är våra leverantörer och ha öppna kanaler med våra kunder.

ANNONS

Intervjun

Varför?

Göteborgska modeföretaget Lindex ska öppna 100 franchisebutiker i Kina från och med hösten 2014. Det är den största satsningen i Lindex historia.

Var?

På Göran Billes öppna ljusa kontor, som han lite motvilligt släpper in oss i, eftersom han tycker att det är stökigt. Vilket det inte är. Han hänger undan en blå herrskjorta som hänger på en galge vid white-boardtavlan. ”Det är hela herrkollektionen”, skojar han.

Reflektioner

Han är en korrekt, lugn och metodisk man, och har på nio år flyttat ut Lindex positioner ganska långt ifrån startpunkten. Verkar vara en ganska envis en.

Göran Bille

Gör: vd för göteborgska modekedjan Lindex

År: 58

Bor: Hus i Onsala

Familj: Fru och två barn

Karriär: Var klassföreståndare i ett år på Bromma gymnasium, med inriktning på ekonomi och matte. Han jobbade mycket som lärarvikarie när han pluggade på universitetet inför ekonomexamen. Började på H&M 1979 där han arbetat med ”allt”; inköp, produktion, försäljning, e-handel. Blev vd och koncernchef på Lindex 2004.

Tjänar: Omkring 450000 kronor i månaden

Fritid: Spelar gärna golf, har inte längre någon båt men längtar efter att segla, åker skidor och spelar lite tennis och umgås med familjen.

Motto: Det jag lever efter är att vara nyfiken – och att aldrig vara nöjd.

ANNONS

Lindex

Startade i Alingsås 1954

Har i dag vuxit till en modekedja med över 470 butiker i 16 länder och en utbyggd e-handel.

Hade en omsättning på över 5,8 miljarder kronor under 2012, varav Sverige och Norge är de största marknaderna.

Har över 5000 anställda

SUNING

Lindex nya samarbetspartner.

Suning är en av Kinas största franchise-kedja, främst inom hemelektroniksegmentet.

Företaget finns i 700 städer över hela Asien, företrädesvis Kina, och har 180 000 anställda.

ANNONS