Nu stängs Tingstadstunneln – här är svaren på läsarnas frågor

Från och med fredag ska Tingstadstunneln renoveras, vilket kommer påverka trafiken i över ett år framåt. Under tisdagen svarade Trafikverkets projektledare Stefan Frisk på GP:s läsares frågor om Göteborgstrafiken. Här är svaren på några av frågorna.

ANNONS
|

Tingstadstunnelns nuvarande skick når inte upp till dagens standard på säkerhet och miljö, och nu ska den därför renoveras.

I samband med att renoveringen inleds kommer tunneln mellan klockan 22 på fredagen den 22 april och klockan 05 på måndagen den 25 april, att stängas av helt och hållet, och fram tills oktober 2023 kommer endast ett körfält hållas öppet i varje riktning.

Detta väntas ge kraftiga effekter på Göteborgstrafiken, särskilt under rusningstid, och under en timme på tisdagen svarade Trafikverkets projektledare Stefan Frisk därför på på frågor från GP:s läsare i chatten nedan.

Hur kör man bäst till och från Hisingen?

Under renoveringen kommer endast trafiken längs E6 att få köra genom Tingstadstunneln medan all trafik via Lundbyleden, E20 och E45 istället leds om till Marieholmstunneln, och detta handlade många av de sammanlagt 23 frågorna som Stefan Frisk fick svara på.

ANNONS

”Vilken väg är bäst att ta om man åker från Partille till Hisingen?” undrade Andreas, som fick som svar att:

– E20 via Marieholmsförbindelsen är enda länken om du inte vill välja E45 och ta Hisingsbron eller Älvsborgsbron.

Även Anneli var nyfiken på hur hon smidigast skulle åka från Landvetter till Torslanda.

– Under högtrafik så är det nog bäst att välja Söder/Västerleden mot Älvsborgsbron. Annars går det nog snabbare via E6 och E45 mot centrum och Älvsborgsbron, svarade Stefan Frisk.

Hur undviker man köerna?

Många frågeställare undrade även hur de skulle göra för att bäst undvika köerna.

”Hur rekommenderar ni att man kör från Mölndal för att komma till E20 Stockholm då avfarten från E6 till E20 är precis innan tunneln och man riskerar fastna i köer?”, frågade Linnea.

– Vi bedömer att det går bra mot Stockholm. Köer kommer det troligen att bli och info kommer att finnas på Trafik Göteborgs hemsida där du kan se hur lång restid som det är under olika dags på dygnet, skrev Stefan Frisk.

Men till Johannes, som undrade hur han skulle köra mellan Mölndal och Gamlestaden för att slippa trafikstockning, var svaret:

– Rådet är att du ser över dina resvanor och försöker undvika rusningstid. Du kan även överväga andra alternativ som exempelvis att åka kollektivt.

ANNONS

Hur kommer renoveringen påverka?

Utöver de många frågorna om trafiken handlade flera av läsarnas frågor även om huruvida arbetet kommer att påverka dem.

”Hur påverkas luftmiljön i Olskroken under renoveringen?”, frågade bland annat Lise-Lotte.

– Arbetena förväntas inte påverka luften i närområdena. Vid tunnelmynningarna kan det dock damma lite.

Och Nisselat undrade om det skulle vara möjligt att ta bort trängselskatten på de alternativa vägarna under reparationsarbetet.

– Trängselskatt är ett riksdagsbeslut och är kopplat till betalningsplanen för Västsvenska paketet. Det är inget beslut som Trafikverket ansvarar över alltså. Att förändra beslutet eller nivån är att betrakta som omöjligt på kortare sikt och kräver bred politisk förankring på alla nivåer på längre sikt, svarade Stefan Frisk.

Hur kommer arbetet genomföras?

Flera av frågorna handlade även om hur genomförandet av projektet kommer att se ut.

”Hur kommer arbetet bedrivas under renoveringen?” undrade bland annat Lars, som fick svaret att:

– Projektet renoverar ett rör i taget, så det tar i genomsnitt 9 månader för varje rör. Arbetet är komplicerat och många arbetsmoment är beroende av varandra. Det vill säga att vi måste bila bort kakel och betong först, för att sedan kunna gjuta nytt och därefter kakla och så vidare. Det är en tidskrävande process men vi gör vad vi kan för att tidsoptimera. Vi arbetar 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan.

ANNONS

”Varför är detta inte gjort tidigare?”, frågade Ulf, som menade att arbetet troligtvis inte hade påverkat trafiken lika mycket om det gjorts under pandemin.

– Planeringen av ett sådant här projekt är ett stort pussel med andra åtgärder i staden. Förutom att vi inte kunde börja innan Marieholmstunneln var klar så var vi också beroende av att Västlänkens arbeten med Götatunneln och beläggningsarbetena på Älvsborgsbron var klara, svarade Stefan Frisk, som även skrev att man har inväntat arbetena med Marieholmstunneln och Älvsborgsbron.

ANNONS