Förvaltningen för funktionsstöd har fått i uppdrag av kommunfullmäktige att leda ett arbete för att stärka kommunens arbete mot så kallade välfärdsbrott
Förvaltningen för funktionsstöd har fått i uppdrag av kommunfullmäktige att leda ett arbete för att stärka kommunens arbete mot så kallade välfärdsbrott Bild: Anders Ylander

78,9 miljoner kronor i felaktiga fakturor stoppade av Göteborgs stad

78,9 miljoner kronor. Så mycket pengar riskerade Göteborgs stads förvaltning för funktionsstöd betala ut i felaktiga fakturor under 2023, enligt en ny rapport om hur kommunen ska jobba mot välfärdsbrott.
Hur stor andel av den summan som beror på medvetet fusk är dock oklart.
– Men det är en signal på att vi har kontroller som fångar upp felaktigheter, säger Maria Berntsson, avdelningschef på förvaltningen.

ANNONS
|

78,9 miljoner kronor. Det var summan för stoppade felaktiga fakturor från vårdföretag som bedriver exempelvis boenden och verksamheter för personer med funktionshinder förra året.

Det visar en rapport från förvaltningen för funktionsstöd, som fått i uppdrag av kommunfullmäktige att leda ett arbete för att stärka kommunens arbete mot så kallade välfärdsbrott – alltså att företag, föreningar eller privatpersoner lurar till sig skattepengar.

Faktura polisanmäldes

Maria Berntsson är avdelningschef på förvaltningen och har samordnat arbetet.

– Det som är viktigt när vi pratar om de här fakturorna är att allt inte är fusk, utan det kan handla om exempelvis missförstånd, säger hon.

ANNONS
Maria Berntsson är avdelningschef på förvaltningen för funktionsstöd.
Maria Berntsson är avdelningschef på förvaltningen för funktionsstöd. Bild: Lars Printzén

De felaktiga fakturor som förvaltningen har stoppat kommer från företag som utför bland annat personlig assistans eller LSS-boenden. Och även om den stora majoriteten av företaget inte medvetet försökt lura Göteborgs stad, så har förvaltningen för funktionsstöd under 2023 polisanmält ett fall av misstänkt fusk – en faktura för personlig assistans på drygt 26 000 kronor.

– Vi vet att personlig assistans är ett område där riskerna för välfärdsbrott är högre, vilket gör att vi som förvaltning måste jobba med den här frågan, säger Maria Berntsson.

Har skapat nytt team

För att få ner antalet felaktiga utbetalningar har förvaltningen skapat ett särskilt team som medarbetare kan vända sig till om de misstänker fuffens – alltså otillåten påverkan eller välfärdsbrott.

– Personal i vår förvaltning kan tipsa det här teamet om man misstänker att någon skor sig på vårt välfärdssystem. Nu har vi ett arbetssätt hur man tar emot tips, och också hur man kontrollerar fakturor. Så vi tar ett helhetsgrepp på den här frågan.

Har det varit för lätt att lura Göteborgs stad på pengar i den här sektorn tidigare?

– Så skulle jag inte vilja uttrycka det, men vi behöver hela tiden vara på fötterna för att se vilka möjligheter som finns för att fuska eller genomföra välfärdsbrott. Vi behöver ha tillräckliga kontroller för att täppa till hålen.

ANNONS

Vad blir konsekvenserna av den här typen av brott?

– Dels går ju inte skattepengar dit de ska, vilket i sig innebär att de som har rätt att få hjälp från vårt välfärdssystem inte får det i den utsträckningen som de har rätt till. Och i förlängningen kan det också hota tilltron vårt välfärdssystem, säger Maria Berntsson.

LÄS MER:Kritiken: Förvaltning betalade miljoner för att utbilda redan utbildade

LÄS MER:Göteborgs stad vann fakturafajten – måste ändå betala 25 miljoner

LÄS MER:Fakturor för 42 miljoner på hög – Göteborgs stad vägrar betala

ANNONS