Bangårdsförbindelsen utredd: här föreslås den hamna

En bro över centralens spårområde ska länka samman de nya stadsdelarna i Gullbergsvass med den befintliga innerstaden. Nu finns ett förslag på var förbindelsen kan hamna.
– De tekniska förutsättningarna har blivit klarare. Det är svårt att ha en viadukt i något annat läge, säger Viktor Hultgren, handläggare på stadsbyggnadsförvaltningen.

ANNONS
|

På tisdag ska stadsbyggnadsnämndens politiker sammanträda. På dagordningen står bland annat Bangårdsförbindelsen och var bron ska hamna. Den är tänkt att länka samman delar av staden och bygga bort den barriär som spårområdet vid centralen innebär.

– Jag skulle säga att det stora problemet är att det finns få sätt att, från innerstaden, ta sig till Gullbergsvass där man tänker sig att mycket stadsutveckling ska ske. Utan Bangårdsförbindelsen riskerar det att bli en isolerad och otillgänglig stadsdel. Förbindelsen knyter ihop staden, säger Viktor Hultgren.

Det har funnits två alternativ om var Bangårdsförbindelsen ska landa på den södra sidan av spåren, antingen Åkareplatsen eller Odinsplatsen.

ANNONS

Kräver stor ingrepp på centralen

Om bron skulle dras till Åkareplatsen behöver Trafikverket bygga om bangården och stationen. Brostöd måste i så fall placeras på perrongerna. Det är inget som Trafikverket har några pengar avsatta till.

Om förbindelsen dras till Odinsplatsen kan en trafikledningscentral behöva flyttas. Dessutom måste förbindelsen bli en fribärande konstruktion, eftersom brostöd inte får placeras där.

Nu föreslår tjänstemännen att valet bör falla på Odinsplatsen. Det är visserligen ett något dyrare alternativ, med en kostnad på 1,5 miljarder kronor i 2023 års prisnivå, men anses ändå bättre.

Båda alternativen innebär ”utmaningar för stadsrummen”, enligt tjänsteutlåtandet. Men utmaningarna bedöms större för Åkareplatsen.

Enligt Viktor Hultgren är det speciellt två anledningar som vägt över till Odinsplatsens fördel.

– Dels att vi ser att det är enklare att få till en bro där, av tekniska skäl. Dessutom ser vi att den nog kommer att göra bättre nytta där. Den hamnar mitt emellan var man kan passera bangården i dag. Det kommer att ge en positiv effekt, framför allt om man ska gå eller cykla, säger han.

Inte för bilar

Förbindelsen blir för bussar, gång- och cykeltrafik. Om även bilar hade inkluderats hade det ökat framkomligheten, vilket anses negativt.

”Förbindelsen skulle utgöra en gen koppling mellan E45 och city, och därmed kraftigt gynna bilframkomligheten. Fler bilresor och ökade biltrafikvolymer står i motsättning till den önskvärda utvecklingen, formulerad i bland annat budget, översiktsplan samt miljö- och klimatprogrammet” står det i tjänsteutlåtandet.

ANNONS

Om nu stadsbyggnadsnämnden ger tummen upp till förslaget så ska frågan vidare till kommunfullmäktige. Sedan väntar ungefär 15 år av planering, projektering och byggnation tills förbindelsen kan vara på plats.

– Om allt flyter på så blir det kanske i slutet av 2030-talet som den kan stå klar, säger Viktor Hultgren.

Finansieringen för förbindelsen kommer från Västsvenska paketet, där Bangårdsförbindelsen är ett av de utpekade projekten. Men där finns också ett potentiellt problem. Eftersom Västlänken gått över budget är det i dag pengar avsedda för andra projekt som håller igång bygget av tågtunneln. Om inte finansieringsfrågan för Västlänken löses så innebär det att det inte kommer finnas några pengar kvar till Bangårdsförbindelsen. Men det får ingen påverkan i det här skedet, enligt Viktor Hultgren.

– Bangårdsförbindelsen är ett av de namngivna projekten i Västsvenska paketet. Tills vi får andra besked så arbetar vi på efter de förutsättningarna, säger han.

LÄS MER:Kostnaden skjuter i höjden för Västlänken: ”Onormalt hög grad av fakturering”

LÄS MER:Här kan Bangårdsförbindelsen hamna

ANNONS