Därför släcker Trafikverket ned centralstationen

Den som planerar att ta tåget under helgen riskerar att bli besviken – merparten av all trafik till och från centralstationen i Göteborg är nämligen inställd. Trafikverket kallar det kulmen på en omfattande modernisering av järnvägen i staden.

ANNONS
|

Efter en drygt två år lång infrastruktursatsning är Trafikverket nu igång med att rusta upp stora delar av järnvägen kopplad till centralstationen i Göteborg.

För allmänheten innebär det att bussen eller möjligtvis flyget sannolikt är de bästa – eller enda – alternativen för ressugna som inte har tillgång till bil.

Från och med natten mot lördag är nästan samtliga tåg till och från Göteborgs centralstation inställda. Och så förblir det fram till och med natten mot måndag, det vill säga fram till midnatt mellan den 31 oktober och 1 november.

Under tiden pågår ett febrilt underhållsarbete med den göteborgska järnvägen, eller åtminstone en kilometer av de 10 till 15 spåren som Trafikverket under helgen lyfter upp, rustar upp och lägger ner.

ANNONS

– Vi har två maskiner, så kallade växelriktare som ska lyfta upp de 10 till 15 spåren och lägga ner dem ut efter den karta vi har tagit fram det senaste året. Detta för att spåret ska hamna på det teoretiskt mest optimala läget, säger Trafikverkets projektledare Mikael Johansson.

Mikael Johansson på Trafikverket, som utför banarbete vid centralstationen.
Mikael Johansson på Trafikverket, som utför banarbete vid centralstationen. Bild: Mia Höglund

Omfattande störningar när rälsen ska millimeterjusteras

Medan växelriktarna lägger om spåren passar Trafikverket också på att byta ut flera hundra sliprar, även kallade syllar, de balkar som själva järnvägen vilar på. Och växelkomponenter utmed spåren uppgraderas.

Även om insatsen är arbetsintensiv och omfattande är justeringarna av spåren mycket små. Det handlar om millimeterprecision, enligt Mikael Johansson.

– Vi snackar om upp till 30 millimeter som spåren flyttas. Men utan dem riskerar vi spårlägesfel och försämrad komfort för resenärerna, säger han.

Med den nya spårkartan, vilken tidigare inte funnits för järnvägsanläggningen inne i Göteborg, kommer den här typen av underhåll bli lättare att genomföra i framtiden.

– Att justera spåren är ett återkommande underhållsarbete och utan kartan har man fått gå på känsla. Nu har vi en guide som hjälper oss att rikta om spåret till sitt mest optimala läge.

Här är tågen som påverkas i helgen

Göteborg - Kungsbacka - Malmö

31/10-1/11 samt 7/11-8/11 kl. kl. 21:20 - 03:20 är tågtrafiken mellan Göteborg och Varberg ersatt med buss på hela eller delar av sträckan. Bussarna går enligt tillfällig tidtabell. Räkna med längre restid än normalt. Orsaken är banarbete. För mer information om din resa hänvisas du till ditt tågbolag.

Göteborg - Älvängen

Från 30/10 kl. 06:00 till 31/10 kl. 06:00 är Västtågen inställda mellan Göteborg och Gamlestaden. Du hänvisas till lokaltrafik. Orsaken är banarbete. För mer information hänvisas du till Västtrafik.

Göteborg - Karlstad

Från 30/10 kl. 06:00 till 1/11 kl. 06:00 är tågtrafiken mellan Göteborg och Trollhättan inställd. Du hänvisas till Västtågen. Orsaken är banarbete. För mer information hänvisas du till SJ.

Göteborg - Uddevalla - Strömstad

Från 30/10 kl. 22:00 till 31/10 kl. 09:00 är tågtrafiken mellan Göteborg och Ytterby ersatt med buss enligt tillfällig tidtabell. Räkna med längre restid än normalt. Orsaken är banarbete. För mer information om din resa hänvisas du till Västtrafik.

Källa: Trafikverket

ANNONS